• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی - پژوهشی زبان‌شناسی اجتماعی
    • دوره 8, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و اعتباریابی مقیاس ارزیابی ترجیحات نوازه‌گیری ادبی و غیرادبی دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    ایمانی, مرضیهابراهیمی, شیما
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.347 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رفتارهای میان‌فردی مثبت در فضای آموزشی می‌تواند بر افزایش انگیزۀ دانشجویان برای مشارکت در بحث‌، یادگیری و برقراری تعامل مثبت تأثیر بگذارد. یکی از این رفتارهای تأثیرگذار نوازه‌ها هستند که می‌توانند احساس خودارزشمندی به مدرس و دانشجویان بدهند و در افزایش انگیزه و ایجاد تعاملی دوستانه به آنان کمک کنند. در این پژوهش، با الهام از مفهوم نوازه در نظریۀ تحلیل رفتار متقابل، نوازه‌های ادبی مطرح شدند تا مشخص شود در محیط‌های آموزشی دانشجویان رشته‌های تحصیلی گوناگون به‌عنوان نوازه‌گیر کدام‌یک از نوازه‌های ادبی یا غیرادبی را ترجیح می‌دهند. بدین‌منظور، در مطالعۀ حاضر به طراحی و اعتباریابی مقیاس ارزیابی ترجیحات نوازه‌‌گیری ادبی و غیرادبی دانشجویان پرداخته شد. مقیاس محقق‌ساختۀ ارزیابی ترجیحات نوازه‌گیری ادبی و غیرادبی، در سه مرحلۀ مرور مطالعات و الگوگیری، گزینش آثار ادبی مرتبط با نوازه‌ها و موقعیت‌های تعاملی میان مدرس و دانشجو تکمیل شد. با انتشار برخط و نمونه‌گیری در دسترس، 411 دانشجو (133 مرد، 278 زن) در مقاطع و رشته‌های تحصیلی گوناگون به مقیاس پاسخ دادند. با تأیید نرمال بودن داده‌ها، آزمون هارمن و تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، مشخص شد مقیاس مذکور دارای روایی مطلوبی است. همچنین از طریق آلفای کرونباخ، پایایی کل مقیاس 93/0 محاسبه شد؛ از این‌رو مقیاس دارای پایایی و روایی مناسبی است.
    کلید واژگان
    رفتارهای میان‌فردی
    ترجیحات نوازه‌گیری
    تحلیل رفتار متقابل
    نوازۀ ادبی
    نوازۀ غیرادبی
    دانشجویان
    ارتباطات انسانی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    دانشگاه پیام‌نور
    Payam-e Noor University
    سازمان پدید آورنده
    دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
    دانشیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

    شاپا
    25383515
    25383523
    URI
    https://dx.doi.org/10.30473/il.2025.71404.1653
    https://sociolinguistics.journals.pnu.ac.ir/article_11710.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160595

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب