نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسیداسماعیلی قمی, نسترنfa_IR
dc.contributor.authorقنبری یامچلو, سمانهfa_IR
dc.date.accessioned1404-02-11T07:09:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-05-01T07:09:09Z
dc.date.available1404-02-11T07:09:09Zfa_IR
dc.date.available2025-05-01T07:09:09Z
dc.date.issued2025-03-21en_US
dc.date.issued1404-01-01fa_IR
dc.date.submitted2024-12-18en_US
dc.date.submitted1403-09-28fa_IR
dc.identifier.citationسیداسماعیلی قمی, نسترن, قنبری یامچلو, سمانه. (1404). نقش باورهای انگیزشی، خودتعیین‌گری و بهزیستی ذهنی در پیش‌بینی شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی, 22(57), 233-208. doi: 10.22111/jeps.2025.50544.5887fa_IR
dc.identifier.issn2228-6683
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.50544.5887
dc.identifier.urihttps://jeps.usb.ac.ir/article_8791.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1160013
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف بررسی نقش باورهای انگیزشی، خودتعیین‌گری و بهزیستی ذهنی در پیش‌بینی شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان انجام گرفت. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه‌ی دوّم ناحیه‌ی یک شهر اردبیل در سال‌تحصیلی 1403-1402 بود. برای برآورد حجم نمونه از نرم‌افزار G-Power نسخه 1/3 استفاده شد. با در نظرگرفتن اندازه اثر 15/0، توان 95/0 و آلفای 05/0 حجم نمونه 120 نفر به دست آمد که به منظور افزایش تعمیم‌پذیری نتایج با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس، 150 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ی راهبردهای انگیزشی یادگیری پنتریچ و دی‌گروت (1990)، پرسشنامه‌ی نیازهای اساسی خودتعیین‌گری دسی و رایان (2000)، پرسشنامه‌ی بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و پرسشنامه‌ی شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون (2008)، استفاده شد. داده‌ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم‌افزار آماری SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد که بین باورهای انگیزشی، خودتعیین‌گری و بهزیستی ذهنی با شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که 68 درصد از واریانس شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان براساس باورهای انگیزشی، خودتعیین‌گری و بهزیستی ذهنی قابل پیش‌بینی است (01/0p<). بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که باورهای انگیزشی، خودتعیین‌گری و بهزیستی ذهنی در پیش‌بینی شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزان نقش دارند و برای افزایش شیفتگی تحصیلی در دانش‌آموزان ضروری است، مداخلاتی روی باورهای انگیزشی، خودتعیین‌گری و بهزیستی ذهنی صورت گیرد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سیستان و بلوچستانfa_IR
dc.publisherUniversity of Sistan and Baluchestanen_US
dc.relation.ispartofمجله مطالعات روانشناسی تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Educational Psychology Studiesen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22111/jeps.2025.50544.5887
dc.subjectباورهای انگیزشیfa_IR
dc.subjectخودتعیین‌گریfa_IR
dc.subjectبهزیستی ذهنیfa_IR
dc.subjectشیفتگی تحصیلیfa_IR
dc.titleنقش باورهای انگیزشی، خودتعیین‌گری و بهزیستی ذهنی در پیش‌بینی شیفتگی تحصیلی دانش‌آموزانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله علمیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی‌ارشد روانشناسی تربیتی، اردبیل، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue57
dc.citation.spage233
dc.citation.epage208
nlai.contributor.orcid0000-0003-3472-8713


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد