شناسایی و تحلیل عوامل موثر بر توسعه و بینالمللی سازی کارآفرینی دیجیتال دانشگاهی در ایران و ارائه چارچوب مفهومی برای آن
(ندگان)پدیدآور
خان ماکو, مهردادسلمانی, بهزادجبارزاده, یونسسلمانی بیشک, محمدرضا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه و بینالمللی سازی کارآفرینی دیجیتال دانشگاهی در ایران و طراحی چارچوب مفهومی برای آن است. نوع تحقیق اکتشافی و کاربردی است. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 22 نفر از خبرگان و سیاستگذاران در حوزه کارآفرینی دیجیتال دانشگاهی انجام شد و 37 عامل موثر شناسایی شدند. عوامل در شش بعد آموزش، اکوسیستم، زیرساخت، دولت، دانشگاه و امور بینالملل دسته بندی شدند. این تحقیق از دو بخش کیفی و کمی تشکیل شده است و از روشهای تحلیل مضمون و مدلسازی ساختاری تفسیری به عنوان روش آماری استفاده شده است. نرم افزارهای تحقیق در بخش کیفی MaxQDA2020 و در بخش کمی MS Excel میباشد. بر اساس نتایج تحقیق، ابعاد آموزش، اکوسیستم و امور بینالملل در سطح اول و بُعد دولت در سطح دوم، بُعد دانشگاه در سطح سوم و بُعد زیرساخت در سطح چهارم قرار گرفتند. ابعاد بر اساس میزان نفوذ و میزان وابستگی در یکی از چهار گروه متغیری قرار گرفتند که مطابق نمودار ابعاد آموزش، دولت، دانشگاه و امور بینالملل متغیرهای پیوندی، بعد زیرساخت به عنوان کلیدیترین عامل یا متغیر مستقل و در نهایت اکوسیستم متغیر وابسته گزارش شدند.
کلید واژگان
بینالمللی سازیتحلیل مضمون
کارآفرینی دیجیتال
کارآفرینی دانشگاهی
مدلسازی ساختاری تفسیری
شرکت های دانش بنیان و بین المللی شدن
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانگروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران



