• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت بازرگانی
    • دوره 17, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر کار گروهی بر روند بین‌المللی شدن شرکت: نقش میانجیگری بازاریابی

    (ندگان)پدیدآور
    تاج پور, مهدیگلریز خاتمی, محمدرضاسلیمانیان, سیده مرسدهبندگی, محمدصادق
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    515.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله علمی پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: در دنیای امروز، تغییرات مداوم در محیط کار و فعالیت‌های روزمره، نیاز به تبادل ایده‌ها و یادگیری مستمر را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، از دیدگاه متخصصان، کار گروهی، به‌عنوان راه‌کاری کلیدی برای مقابله با این تغییرات مکرر شناخته می‌شود. در این راستا، غفلت از بازاریابی می‌تواند پیامدهای جدی‌ای برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد. بدون حمایت از کارکنان خلاق و بدون توجه به استراتژی‌های بازاریابی، فعالیت مؤثر در محیط پویا دشوار خواهد بود و این امر می‌تواند به کاهش توان رقابتی شرکت‌ها منجر شود. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی نقش کار گروهی بر روند بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان با نقش میانجیگری بازاریابی است.روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با رویکرد روش تحقیق کمّی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، کارکنان ۸۵ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات است که در بازۀ زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، بیش از ۱۰ درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد کل این کارکنان، به‌طور تقریبی ۳۴۵ نفر برآورد شده است. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونۀ مورد نیاز برای این پژوهش ۱۸۲ نفر تعیین شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامۀ استاندارد ۲۲ گویه‌ای با مقیاس پنج‌تایی لیکرت استفاده شد. در نهایت، داده‌های جمع‌آوری‌شده با بهره‌گیری از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس ۳ تحلیل شدند.یافته‌ها: در دنیای رقابتی امروز، توجه به بازاریابی به‌عنوان یک عامل کلیدی برای کسب مزیت رقابتی در سازمان‌ها اهمیت ویژه‌ای یافته است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که تعهد عاطفی، ایجاد جوّ نوآورانه و اشتراک‌گذاری دانش با نقش میانجیگری بازاریابی، بر فرایند بین‌المللی شدن شرکت‌ها تأثیر مثبت و معناداری دارد. در شرکت‌های دانش‌بنیان، اهمیت بازاریابی به وضوح نمایان است؛ زیرا این کشور با چالش‌های جدی، از جمله تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بنابراین، مدیران باید به بازاریابی توجه ویژه‌ای داشته باشند. زمانی که کارکنان احساس کنند که مدیران با صداقت و شفافیت عمل می‌کنند، ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود را به شکل پیشنهادهای سازنده درحوزۀ بازاریابی ارائه خواهند داد. از این رو، توسعۀ ایده‌های جدید و منحصربه‌فرد در حوزۀ بازاریابی، می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند تا در محیط رقابتی بین‌المللی پایدار بمانند. این شرکت‌ها باید از کارکنان خود حمایت کنند و پیشنهادهای مؤثر و سریعی برای بهبود به مدیران خود ارائه دهند تا بتوانند با چالش‌های اساسی صنعت مقابله کنند.نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که کار گروهی کارکنان، برای بقا و موفقیت شرکت‌ها در بخش بین‌الملل نقش مهمی دارد. در واقع، دانشی که شرکت‌ها از شرکت‌های دیگر به‌ویژه در زمان بین‌المللی شدن کسب می‌کنند، می‌تواند رقابت‌پذیری آن‌ها را در بازار جهانی افزایش دهد. همچنین کار گروهی به‌عنوان عامل اصلی یادگیری و نوآوری و بازاریابی، بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل می‌کند. عملکرد در سطح تیم، به اعضا کمک می‌کند تا بهتر بتوانند چگونگی کار در کنار یکدیگر و به‌اشتراک‌گذاری دانش برای دستیابی به سطوح بالای بهره‌وری و اثربخشی را درک کنند و در بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان موفق باشند.
    کلید واژگان
    اشتراک‌گذاری دانش
    جوّ نوآورانه
    بازاریابی
    بین‌المللی شدن شرکت
    03. بازاریابی و مسائل بازار - مدیریت راهبردی و عملیاتی بازاریابی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2025-03-21
    1404-01-01
    ناشر
    دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
    University of Tehran
    سازمان پدید آورنده
    پسادکتری، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
    دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسب‌وکار، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، جلفا، ایران.
    دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.
    کارشناسی ارشد، گروه مدیریت استراتژیک، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، جلفا، ایران.

    شاپا
    2008-5907
    2423-5091
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jibm.2024.384377.4862
    https://jibm.ut.ac.ir/article_101374.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1159618

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب