نقادی نظریۀ شیخ احمد احسائی در مورد استلزام وجود و ماهیت نسبت به خیرات یا شرور افعال انسانی
(ندگان)پدیدآور
صیدی, محمودجمشیدی مهر, فردین
نوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
شیخ احمد احسائی با نگاهی هستیشناسانه، ریشۀ اختیار را وجود و ماهیت میداند. او که قائل به اصالت اصلین (وجود و ماهیت) است، معتقد است وجود اقتضای نیکرفتاری و ماهیت مقتضی بدرفتاری است و تردید میان نیک و بد و انتخاب یکی از آن دو، چیزی جز اختیار نیست. از سوی دیگر، او وجود را فعل بالذات حق تعالی میداند و ماهیت را بالعرض به خداوند نسبت میدهد؛ بنابراین، اسناد بدیها و شرور به خداوند، اگرچه صحیح است، اما بالذات نیست. احسائی مسئلۀ ارادۀ انسانی و رابطۀ آن با خداوند را نیز با قوام وجودی انسان و افعال او به خداوند، و در عین حال قدرت بر انجام یا ترک آن از جانب انسان، توجیه میکند. در پژوهش حاضر که در گردآوری مطالب به شیوۀ اسنادی و در پردازش به شیوۀ تحلیلی و منطقی نگاشته شده است، نظریۀ احسائی در مورد تبیین ارادۀ انسانی و رابطۀ آن با قدرت خداوند مورد نقادی قرار گرفته است.
کلید واژگان
احسائیوجود
ماهیت
جبر
اختیار
کلام اسلامی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه فلسفه و کلام، دانشگاه شاهد، ایران.استادیار گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، گنبدکاووس،ایران(نویسنده مسئول)



