سازگاری آموزه وحدت شخصی وجود با تحقق کثرات، از دیدگاه صدرالمتألهین
(ندگان)پدیدآور
اسکندری, رضاشیخ شعاعی, عباس
نوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از انتقادات اساسی بر وحدت شخصی وجود این است که قبول این نظریه، یا افتادن در دام سفسطه است، یا قبول تناقض. این پژوهش در صدد این است که از رهگذر تبیین موجودیتِ بالعرض کثرات، به اشکال مذکور که توسط برخی صاحب نظران معاصر، مطرح شده است پاسخ گوید. برایناساس، رهیافت پژوهش حاضر در دو گام بیان شده است: در گام اول، خوانشی دیگر از آموزه وحدت شخصی وجود در فرایند فهم و تفکیک مجاز عقلی از مجاز اعتباری به دست دادهایم و در گام دوم، از رهگذر تحلیل انواع حیثیات، به مسئله وحدت وجود بازگشته و فرضیه اساسیِ خود را بیان نمودهایم که عبارت است از موجودیتِ واقعی (نه بالذاتِ) کثرات به حیثیت تقییدی شأنی؛ بهصورتیکه واقعاً به نحو بالعرض، کثرات واجد نفسالامر بوده و به هیچ وجه اینگونه نیست که معدوم محض یا هیچ و پوچ باشند. چرا که فرایند تحقق واقعی به دو صورت رخ میدهد: صورت اول: تحقق واقعیِ بالذات و اصیل؛ صورت دوم تحقق واقعیِ بالعرض و المجاز. البته باید دقت داشت که صورت دوم امری صرفاً زبانی نیست تا در اعتبارات بشری فانی باشد بلکه امریست متحقق اما نه به صورتی که بالذات باشد یا مقابل وجود باشد، بلکه شأنی از شئون همان موجود بالذات مطلق واحد میباشد. همچنین، این تحقق مذکور، هیچ تنافی با وحدت وجود ندارد، چون کماکان وجود، واحد است و آنچه متکثر است شئون میباشد؛ شئون امری غیر از وجود است که بالعرض موجود بوده و عین ربط به وجود واحد متعال است و این تکثر چون نه مقابل وجود است که عدم باشد، و نه وجود است که وحدت وجود را نفی کند، پس تنافی با وحدت شخصیه وجود نیز نخواهد داشت. با این رهیافت، به نظر میرسد اشکال مذکور مرتفع شده و بلکه تبیین معقول این نظریه از همین مسیر میسور است.
کلید واژگان
وحدتکثرت
حیثیت تقییدی
وحدت وجود
صدرالمتألهین
بالذات
بالعرض
فلسفه ملاصدرا
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2025-04-211404-02-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY
سازمان پدید آورنده
گروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارمی تهرانگروه فلسفه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارمی تهران
شاپا
2322-19922538-6158



