دوره 13, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • نقش تغذیه بر رابطه مزاج و معرفت در حکمت متعالیه 

    نیتی, حامد؛ رسولی شربیانی, رضا؛ شکیبی, زینب؛ رضائی, مهین (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    نقش غذا و کیفیت آن بر جسم و روح انسان در منابع دینی و علمی مورد تاکید بوده است. با توجه به نظریه اتحادی ملاصدرا در باب رابطه نفس و بدن بر اساس حرکت جوهری و نظریه اتحاد علم و عالم و معلوم ، بررسی ارتباط تغذیه و معرفت در ...

  • مقایسۀ تحلیلی نگرش شهید مطهری و ایمانوئل کانت در خصوص مفهوم حق و تکلیف 

    مظفری, رضا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    هدف مقالۀ حاضر بررسی تطبیقی و قیاسی رویکرد دو متفکر غرب و شرق در باب مفهوم حق و تکلیف است. ایمانوئل کانت فیلسوف مشهور آلمانی در عصر روشنگری و مرتضی مطهری فیلسوف و متأله معاصر ایرانی دو قطب این بررسی را که با روش تحلیلی ...

  • پرورش توانایی «اندیشیدن» به‌منزله اصل بنیادین «فلسفی زیستن» از منظر ملاصدرا 

    کیانی, محمدحسین (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    پرورش توانایی تفکر از مولفه‌های بنیادین در پروژه فلسفی زیستن است که قابلیت طرح در فلسفه ملاصدرا را به همراه دارد. بر همین اساس، پرسش مقاله این است که چگونه می‌توان «مبانی انسان‌شناختی صدرا» را به‌منزله «مدلی برای توسعه و ...

  • بررسی جنبه معرفت‎ شناختی قوه خیال در فلسفه ملاصدرا و علوم اعصاب‌شناختی 

    فیضی, پریسا؛ رسولی, زهرا؛ علمی سولا, محمدکاظم (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    بررسی جنبه معرفت‎شناختی قوه خیال در فلسفه ملاصدرا و علوم اعصاب‌شناختیچکیدهرشد علوم‌اعصاب باعث شده بسیاری از دانشمندان این حوزه نیز مانند فلاسفه به موضوعاتی همچون مساله ذهن/بدن، اختیار، ادراک، حافظه و زبان بپردازند. علی‌رغم ...

  • فرایند یادگیری و نقش آن در بهبود یادگیری برنامه درسی حکمت متعالیه 

    طباطبایی, سیدمهران؛ امامی جمعه, سیدمهدی (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    شناختِ مفهوم یادگیری و فرایند آن از مهمترین بنیان های نظام تربیتی است. حکمت متعالیه بخوبی دارای قابلیت تبیین معنای نوینی از یادگیری و فرایند آن بر اساس مبانی فلسفه اسلامی است. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی ...

  • بررسی مبانی تجسم عمل از دیدگاه سیدحیدر آملی 

    صفایی اصل, مهدی (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    رابطه تکوینی بین عمل و جزاء یا همان تجسم اعمال یکی از کلیدی‌ترین مسائل معاد است که در آثار سیدحیدر آملی مورد توجه قرار گرفته است. مقاله پیش‌رو با روش توصیفی-تحلیلی در صدد پاسخ به این سوال است که چه مبانی عرفانی در برداشت ...

  • نقش بدن در شکل گیری عمل(با تأکید بر دیدگاه ملاصدرا) 

    شه گلی, احمد (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    بحث فلسفی از کنش انسانی از مباحث مهم فلسفی معاصر است. در این موضوع مسائل مختلفی مطرح می شود. یکی از مسائلی که در فلسفه عمل با وجود اهمیت آن مورد غفلت واقع شده، مسئله نسبت عمل با بدن است. این پژوهش در صدد تبیین فلسفی نسبت ...

  • مقایسه نظریات ابن‌سینا و ملاصدرا درباره نفس و تطبیق آن با آزمایش راجر اسپری 

    رهبر قناعتی, مهرداد؛ کریمی ترکی, فاطمه؛ مدیر, محمد حسین (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    انسان و ویژگی‌های خاص وی در طول تاریخ نظر فلاسفه را به خود جلب کرده و خواهد کرد. فلاسفه اسلامی هم که ضمن سیراب شدن از منابع قدسی، از اصول فلسفی نیز سود جسته‌اند، از این مهم مستثناء نیستند. دو فیلسوف شهیر مسلمان یعنی ابن‌سینا ...

  • بازشناسی نسبت میان مؤلفه‌های سعادت در فلسفه ملاصدرا (با تأکید بر ثمرات آن در حلّ تعارضات عملی) 

    دوستان, مهدی؛ هوشنگی, حسین (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    هر گونه نظریه‌پردازی درباره مؤلفه‌های سعادت، مستلزم تعیین ملاک‌هایی برای أولویت‌بندی آنهاست تا تزاحمات عملی میان آنها را مرتفع نماید. این ثمره عملی، منوط به تفکیک میان مؤلفه‌های وابسته (وسیله صرف) از مؤلفه‌های مستقل (هدف ...

  • تحلیل مبانی انسان شناختی صدرایی؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 

    خودروان, حسن (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    این مقاله با بررسی چارچوب فکری آیت الله خامنه ای در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، در پرتو مبانی انسان شناسانه صدرالمتالهین؛ اصول حاکم انسان شناختی صدرایی بر بیانیه مزبور را تبیین نموده و از این رهگذر در تلاش است به شناختی ...

  • بررسی نسبت عقل فعال و قوای ادراکی نبی از نگاه فارابی وابن سینا و مقایسه آن با ملاصدرا 

    حسینی تبار, معصومه؛ علم الهدی, سید علی؛ بطحایی, سیدحسن؛ ضمیری, محمدرضا (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    چکیدهاین مقاله به بررسی نظرات سه فیلسوف برجسته اسلامی، فارابی و ابن‌سینا و ملاصدرا درباره نسبت عقل فعال و قوای ادراکی نبوی می‌پردازد. فارابی عقل فعال را به عنوان منبع اصلی الهام و وحی نبوی معرفی می‌کند. او باور دارد که عقل ...

  • سازگاری آموزه وحدت شخصی وجود با تحقق کثرات، از دیدگاه صدرالمتألهین 

    اسکندری, رضا؛ شیخ شعاعی, عباس (دانشگاه پیام نورPAYAME NOOR UNIVERSITY, 2025-04-21)
    یکی از انتقادات اساسی بر وحدت شخصی وجود این است که قبول این نظریه، یا افتادن در دام سفسطه است، یا قبول تناقض. این پژوهش در صدد این است که از رهگذر تبیین موجودیتِ بالعرض کثرات، به اشکال مذکور که توسط برخی صاحب نظران معاصر، ...