مسجد در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی؛ از وضعیت موجود تا مطلوب
(ندگان)پدیدآور
طباطبائی نژاد, سیدسجادکشانی, محمدجواد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تربیت نسل آینده مبتنی بر ارزشهای مطلوب، برای هر ملت یک امر ضروری است. در این میان در دین اسلام و بهویژه کشور ما، نهاد مسجد از ظرفیت بسیار زیادی در این زمینه برخوردار است. از این رو، انس و آشنایی نسل جدید با این نهاد، اهمیت بسیاری دارد. آموزش و پرورش در کنار خانواده، دو نهاد اصلی برای حصول به این مهم هستند و کتاب درسی بهعنوان منبع آموزشی فراگیر که یکی از بسترهای پیوند میان مدرسه و خانواده ملاحظه میشود، نقش حائز اهمیتی در این خصوص دارد. این پژوهش به بررسی نسبت نهاد مسجد و محتوای کتابهای درسی پرداخته است. در این پژوهش از مصاحبه و مطالعات اسنادی برای جمعآوری اطلاعات و از روش کیفی تحلیل مضمون برای تحلیل اطلاعات جمعآوری شده، استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاضر به دو سطح: 1. وضعیت موجود کتب درسی در نسبت با مسجد و 2. وضعیت مطلوب کتب درسی در نسبت با مسجد در نگاه کارشناسان و خبرگان تقسیم میشود. در این پژوهش در سطح اول، 45 مضمون پایه، 9 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر به دست آمد که مضامین فراگیر، نشاندهنده توجه کتب درسی به 4 مفهوم اهمیت مسجد، کارکردهای مسجد، نحوه ارتباط و سبک زندگی مسجدی و مصادیق مسجد بوده است. در سطح دوم، 72 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر، استخراج شده است که نشاندهنده لزوم توجه بیشتر به مفاهیمی همچون درک از مسجد و ارتباط مبتنی بر این درک با آن، کارکردهای گوناگون مسجد و روش انتقال محتوا از نگاه کارشناسان این حوزه است.
کلید واژگان
تربیتدوره آموزش عمومی
دوره ابتدایی
دوره متوسطه اول
کتاب درسی
مسجد
شماره نشریه
67تاریخ نشر
2024-09-221403-07-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطاتسازمان پدید آورنده
استادیار گروه فرهنگ و تربیت، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع) (نویسنده مسئول)؛ s. tabatabaee@isu.ac.irدانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)؛ Javadkeshani.75@gmail.com
شاپا
2008-87602538-2632



