• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 25, شماره 67
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه مطالعات فرهنگ - ارتباطات
    • دوره 25, شماره 67
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مسجد در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی؛ از وضعیت موجود تا مطلوب

    (ندگان)پدیدآور
    طباطبائی نژاد, سیدسجادکشانی, محمدجواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    890.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تربیت نسل آینده مبتنی بر ارزش­های مطلوب، برای هر ملت یک امر ضروری است. در این میان در دین اسلام و به‌ویژه کشور ما، نهاد مسجد از ظرفیت بسیار زیادی در این زمینه برخوردار است. از این رو، انس و آشنایی نسل جدید با این نهاد، اهمیت بسیاری دارد. آموزش و پرورش در کنار خانواده، دو نهاد اصلی برای حصول به این مهم هستند و کتاب درسی به‌عنوان منبع آموزشی فراگیر که یکی از بسترهای پیوند میان مدرسه و خانواده ملاحظه می­شود، نقش حائز اهمیتی در این خصوص دارد. این پژوهش به بررسی نسبت نهاد مسجد و محتوای کتاب­های درسی پرداخته است. در این پژوهش از مصاحبه و مطالعات اسنادی برای جمع­آوری اطلاعات و از روش کیفی تحلیل مضمون برای تحلیل اطلاعات جمع­آوری شده، استفاده شده است. یافته­های پژوهش حاضر به دو سطح: 1. وضعیت موجود کتب درسی در نسبت با مسجد و 2. وضعیت مطلوب کتب درسی در نسبت با مسجد در نگاه کارشناسان و خبرگان تقسیم می­شود. در این پژوهش در سطح اول، 45 مضمون پایه، 9 مضمون سازمان دهنده و 4 مضمون فراگیر به دست آمد که مضامین فراگیر، نشان‌دهنده توجه کتب درسی به 4 مفهوم اهمیت مسجد، کارکرد­های مسجد، نحوه ارتباط و سبک زندگی مسجدی و مصادیق مسجد بوده است. در سطح دوم، 72 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر، استخراج شده است که نشان­دهنده لزوم توجه بیشتر به مفاهیمی همچون درک از مسجد و ارتباط مبتنی بر این درک با آن، کارکردهای گوناگون مسجد و روش انتقال محتوا از نگاه کارشناسان این حوزه است.
    کلید واژگان
    تربیت
    دوره آموزش عمومی
    دوره ابتدایی
    دوره متوسطه اول
    کتاب درسی
    مسجد

    شماره نشریه
    67
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه فرهنگ و تربیت، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع) (نویسنده مسئول)؛ s. tabatabaee@isu.ac.ir
    دانشجوی دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)؛ Javadkeshani.75@gmail.com

    شاپا
    2008-8760
    2538-2632
    URI
    https://dx.doi.org/10.22083/jccs.2024.471393.3918
    https://www.jccs.ir/article_204758.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1154966

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب