دوره 25, شماره 67

 

ارسال های اخیر

  • مطالعۀ نحوۀ بازنمایی عناصر فرهنگی و ایدئولوژیکی در خلق انیمیشن (مورد مطالعه: انیمیشن پسر دلفینی 2022) 

    لاریجانی, مهسا؛ بقائی, فاطمه زهرا (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    عناصر ایدئولوژیک و فرهنگی در انیمیشن‌ها قادر هستند تا بر نحوه‌ی جامعه‌پذیری کودکان اثر بگذارند؛ به‌طوری‌که این مخاطبان می‌توانند شخصیت ایدئولوژیکی در راستای آن داشته باشند. پژوهش حاضر، به دنبال شناسایی شاخصه‌های ایدئولوژیکی ...

  • نیازسنجی و آسیب‌شناسی طراحی کارآمد اپلیکیشن‌های مسجدی 

    نوروزی اقبالی, محمدجواد (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    فضای مجازی و خدمات متنوع آن فرصت‌ها و چالش‌های گوناگونی را برای مساجد در پی داشته است. اپلیکیشن‌های مسجدی عرصه جدیدی هستند که به تازگی برای تعامل نهاد مسجد با فضای مجازی در حال گسترش‌اند. بر این اساس که این‌گونه اپلیکیشن‌ها ...

  • مسجد در کتاب های درسی دوره آموزش عمومی؛ از وضعیت موجود تا مطلوب 

    طباطبائی نژاد, سیدسجاد؛ کشانی, محمدجواد (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    تربیت نسل آینده مبتنی بر ارزش­های مطلوب، برای هر ملت یک امر ضروری است. در این میان در دین اسلام و به‌ویژه کشور ما، نهاد مسجد از ظرفیت بسیار زیادی در این زمینه برخوردار است. از این رو، انس و آشنایی نسل جدید با این نهاد، ...

  • الگوی موفقیت نهادهای دینی (مورد مطالعه: مساجد موفق در عرصه تربیتی) 

    شریف فرد, علیرضا؛ لطیفی, میثم (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    تحقق جامعۀ دینی به موفقیت نهادهای دینی وابسته است و مسجد گسترده‌ترین و اثرگذارترین نهاد اسلامی است. به‌رغم تفاوت‌ها، اشتراکات زیادی در عملکرد مساجد موفق وجود دارد. الگوگیری از مساجد موفق یکی از اقدامات برای ارتقای مساجد ...

  • سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد در حوزۀ مسجد و مدرسه؛ تأملی بر شکاف میان کارکردهای تربیتی دو نهاد 

    رامشت, شهرام؛ فیاضی, مینا (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    هدف پژوهش پیش‌رو، تأملی بر سیاست‌گذاری‌های ناکارآمد حوزه کارکردهای تربیتی دو نهاد مسجد و مدرسه در ایران پس از انقلاب اسلامی است. برای دستیابی به این هدف، داده‌های پژوهش به روش اسنادی جمع‌آوری‌شده و مورد تحلیل محتوای کیفی ...

  • مسجد و معنا: بررسی جایگاه «نظم مکانی مقدس» در مدینه فاضله، از خاستگاه نظریه فرهنگی صدرایی 

    لبخندق, محسن (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    نظریة فرهنگی صدرایی بر مبنای اصول حکمت متعالیه به­ویژه قاعدة اتحاد عالم و معلوم، هستی فرهنگ را بر مدار اتحاد انسان‌ها با نظام‌های معنایی مشترک توضیح می‌دهد. با استنطاق از اصول این دستگاه فلسفی از جمله «جسمانیةالحدوث و ...

  • نظریه سیاستی مشارکت فرهنگی - اجتماعی نوجوانان با محوریت مسجد 

    امینی هرندی, رضا (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    مشارکت فعالانه نوجوانان در حوزه‌های مختلف زندگی اجتماعی، علاوه بر اینکه نقش بسیار مهمی در پویایی و پیشرفت یک جامعه دارد، به لحاظ فردی نیز از سازکارهای اصلی شکل‌گیری هویت اجتماعی آنان محسوب می‌شود. هدف پژوهش حاضر احصاء ...

  • وظایف فرهنگی _اجتماعی استادان از دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی ایران 

    خراسانی, سعیده؛ جاهد, حسینعلی؛ مطلبی, داریوش (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات, 2024-09-22)
    اسلامی شدن دانشگاه‌های کشور، حاکم شدن ارزش‌های اسلامی در محیط و ابعاد مختلف دانشگاه و تأثیر فرهنگی و تربیتی معلمان و استادان و ایفای نقش آنها در تغییر و تحولات و حل مسائل اجتماعی همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است؛ ...