اثربخشی آموزش تقویت حافظة دیداری بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر
(ندگان)پدیدآور
حسنی, کاظمخسروی, سوران
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: حافظة دیداری یکی از فرایندهای شناختی مهم است که زیربنای تفکر و یادگیری میباشد و نقشی مهمی در یادگیری، بهخصوص مهارتهای خواندن و نوشتن کودکان دارد. به همین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تقویت حافظة دیداری بر مهارت خواندن و نوشتن دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر انجام شد.روش: طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی شهر مریوان در سال تحصیلی 1403 بود. از این جامعة آماری تعداد 30 دانشآموز بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش بهصورت تصادفی ساده جایگزین شدند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش، برنامة آموزشی تقویت حافظة دیداری در 10 جلسة 30 دقیقهای، در مدت 40 روز اجرا شد. دادهها با استفاده از دو آزمون محقق ساخته خواندن و نوشتن و آزمون نگهداری – دیداری بنتون، و بهصورت پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری گردآوری و با روش آماری کوواریانس و تی همبسته با نرمافزار Spss نسخة 24 تحلیل شدندیافتهها: نتایج پژوهش تحلیل کوواریانس نشان داد که بستة توانبخشی حافظة دیداری بر بهبود مهارت خواندن (p
کلید واژگان
حافظة دیداریمهارت خواندن
مهارت نوشتن
کمتوان ذهنی آموزشپذیر
شناخت و فراشناخت
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2025-01-201403-11-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایرانکارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
شاپا
2423-79062423-7620



