• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 12, شماره 23
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه راهبردهای شناختی در یادگیری
    • دوره 12, شماره 23
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی آموزش تقویت حافظة دیداری بر مهارت خواندن و نوشتن دانش‌آموزان کم‌‌توان ذهنی آموزش‌پذیر

    (ندگان)پدیدآور
    حسنی, کاظمخسروی, سوران
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: حافظة دیداری یکی از فرایندهای شناختی مهم است که زیربنای تفکر و یادگیری می­باشد و نقشی مهمی در یادگیری، به‌خصوص مهارت‌های خواندن و نوشتن کودکان دارد. به همین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر تقویت حافظة دیداری بر مهارت خواندن و نوشتن دانش­آموزان کم‌­توان ذهنی آموزش‌پذیر انجام شد.روش: طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان کم‌‌توان ذهنی آموزش‌پذیر مقطع ابتدایی شهر مریوان در سال تحصیلی 1403  بود. از این جامعة آماری تعداد 30 دانش‌آموز به‌صورت در دسترس انتخاب و در دو گروه 15 نفری کنترل و آزمایش به‌صورت تصادفی ساده جایگزین شدند. برای آزمودنی‌های گروه آزمایش، برنامة آموزشی تقویت حافظة دیداری در 10 جلسة 30 دقیقه‌ای، در مدت 40 روز اجرا شد. داده‌ها با استفاده از  دو آزمون محقق ساخته خواندن و نوشتن و آزمون نگه‌داری – دیداری بنتون، و به‌صورت پیش‌آزمون – پس‌آزمون و پیگیری گردآوری و با روش آماری کوواریانس و تی همبسته  با نرم‌افزار Spss نسخة 24 تحلیل شدندیافته‌ها: نتایج پژوهش تحلیل کوواریانس نشان داد  که بستة توان‌بخشی حافظة دیداری بر بهبود مهارت خواندن (p
    کلید واژگان
    حافظة دیداری
    مهارت خواندن
    مهارت نوشتن
    کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
    شناخت و فراشناخت

    شماره نشریه
    23
    تاریخ نشر
    2025-01-20
    1403-11-01
    ناشر
    دانشگاه بوعلی سینا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران
    کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران

    شاپا
    2423-7906
    2423-7620
    URI
    https://dx.doi.org/10.22084/j.psychogy.2024.28566.2643
    https://asj.basu.ac.ir/article_5894.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1151195

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب