اثربخشی توانمندسازی فراشناختی بر حافظهدیداری-فضایی، کنترل توجه و برنامهریزی در دانشآموزان
(ندگان)پدیدآور
عباسی, سمیرادرتاج, فریبرزسعدی پور, اسماعیلسعادتی شامیر, ابوطالب
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: فراشناخت به آگاهی و مهار فراگیران بر فعالیتهای فکری و یادگیریشان اشاره دارد و بر این اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانمندسازی فراشناختی بر حافظه دیداری-فضایی، کنترل توجه و برنامه ریزی در دانشآموزان انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر مقطع اول متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 402-1401 بودند. انتخاب نمونهها به صورت روش نمونهگیری در دسترس بود و حجم نمونه در این بخش نیز بر اساس نوع پژوهش دو گروه 17 نفره بود. ابزار پژوهش شامل تکالیف حافظه دیداریان بک و تست استروپ بودند.یافتهها: نتایج نشان داد روش توانمندسازی فراشناختی بر نمرات حافظهدیداری-فضایی، کنترل توجه و برنامهریزی تأثیر دارد (p
کلید واژگان
توانمندسازی فراشناختیحافظهدیداری-فضایی
کنترل توجه
برنامهریزی
شناخت و فراشناخت
شماره نشریه
23تاریخ نشر
2025-01-201403-11-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناستاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی و شخصیت، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2423-79062423-7620



