مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
(ندگان)پدیدآور
تقی زاده هیر, سارانریمانی, محمدآقاجانی, سیف الهندرمحمدی, مهریاربشرپور, سجاد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: اختلال نقص توجه/ بیشفعالی یکی از شایعترین اختلالات عصبی- رشدی است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه بر بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد.روش: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شهر اردبیل بود که به مرکز روانپزشکی بیمارستان فاطمی شهر اردبیل در سال 1401 مراجعه کردند. از میان این جامعه، به روش نمونهگیری هدفمند، 60 کودک دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه آزمایش 1، آزمایش 2 و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از مقیاس درجهبندی والدین کانرز (1978)، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون (2000) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی (2002) جمعآوری شد. آزمودنیهای گروه آزمایش اول تحریک الکتریکی مغز (tDCS) و گروه آزمایش دوم نیز مداخله توانبخشی شناختی را دریافت کردند. گروه کنترل مداخلهای را دریافت نکرد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار SPSS-25 و با تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین گروهها در تنظیم هیجان (05/0>P) وجود دارد. گروههای آزمایشی تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی از تنظیم هیجان بالاتری در مقایسه با گروه کنترل برخوردار بودند. همچنین با کنترل اثر پیشآزمون در دو گروه آزمایشی، بین دو روش تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0>P).نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، میتوان گفت مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS) و توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه در بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی اثربخش بودند. لذا از هر دو مداخله برای بهبود تنظیم شناختی هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میتوان استفاده کرد.
کلید واژگان
تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز (tDCS)توانبخشی شناختی مبتنی بر رایانه
تنظیم شناختی هیجان
اختلال نقص توجه/ بیشفعالی
شناخت و فراشناخت
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2024-07-221403-05-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراناستاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
استادیار، گروه روانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
شاپا
2423-79062423-7620



