نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبهرامی, ولیfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی‌نژاد, ابوذرfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-21T02:33:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-11T02:33:46Z
dc.date.available1403-12-21T02:33:46Zfa_IR
dc.date.available2025-03-11T02:33:46Z
dc.date.issued2024-08-22en_US
dc.date.issued1403-06-01fa_IR
dc.date.submitted2024-04-27en_US
dc.date.submitted1403-02-08fa_IR
dc.identifier.citationبهرامی, ولی, قاسمی‌نژاد, ابوذر. (1403). مطالعه چالش‌های اجتماعی ناشی از استفاده افراط‌گونه از شبکه‌های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر پلدختر). پژوهش‌های ارتباطی, 31(118), 147-181. doi: 10.22082/CR.2024.2027514.2685fa_IR
dc.identifier.issn2538-2977
dc.identifier.issn2538-2985
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22082/CR.2024.2027514.2685
dc.identifier.urihttps://cr.iribresearch.ir/article_715475.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1149402
dc.description.abstractاستفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی منجر به وابستگی و بروز آسیب‌هایی در میان برخی از کاربران شده است. از این منظر، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش‌های اجتماعی استفـاده افراطی از شبـکه‌های اجتمـاعی مجـازی در بین دانش‌­آموزان متوسطه دوم شهر پلدختر انجام‌گرفته است. رویکرد پژوهش کیفی و نمونه‌گیری به دلیل ماهیت اکتشافی به‌صورت هدفمند بوده ‌است. حجم نمونه نیز بر اساس معیار اشباع، تعیین و به این ترتیب با ۱۹ نفر مصاحبه نیمه‌ساختاریافته انجام ‌شده است. سپس داده‌های گردآوری‌شده، به‌صورت مضمونی کدگذاری و تحلیل شده‌اند و براین اساس، ۱۶۸ کد باز، ۹ مضمون انسجام بخش و ۴۷ مضمون فرعی به‌دست آمده‌اند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که چالش‌های اجتماعی استفاده افراطی از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین دانش‌آموزان عبارت‌اند از: فاصله‌گیری از نقش‌های اجتماعی؛ کاهش تعاملات خانوادگی-خویشاوندی؛ بیگانگی تحصیلی؛ بحران ازدواج؛ شکاف نسلی-ارزشی؛ انگ رهاشدگی؛ خود پنداره شکاک؛ هویت دوگانه اجتماعی و ظهور رفتارهای پرخطر جنسی. نتایج همچنین حکایت از آن دارند که لازم است با فراهم آوردن بسترهای مناسب برای ایجاد مشارکت خانوادگی و تقویت جایگاه گروه‌های مرجع (والدین، مدرسه، افراد معتمد خویشاوند)، شرایط بازپیوندسازی نوجوانان فراهم آید تا ضمن استفاده درست از این شبکه‌ها، از وابستگی افراطی آنان هرچه بیشتر کاسته شود.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.publisherResearch and Polling Center of I.R.I.Ben_US
dc.relation.ispartofپژوهش‌های ارتباطیfa_IR
dc.relation.ispartofCommunication Researchen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22082/CR.2024.2027514.2685
dc.subjectشبکه‌های‌اجتماعی مجازیfa_IR
dc.subjectرفتارهای پرخطر جنسیfa_IR
dc.subjectهویت دوگانه اجتماعیfa_IR
dc.subjectبیگانگی تحصیلیfa_IR
dc.subjectشکاف نسلی-ارزشیfa_IR
dc.subjectشبکه‌های اجتماعیfa_IR
dc.titleمطالعه چالش‌های اجتماعی ناشی از استفاده افراط‌گونه از شبکه‌های اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر پلدختر)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیارآموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume31
dc.citation.issue118
dc.citation.spage147
dc.citation.epage181
nlai.contributor.orcid0009-0008-5981-3870


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد