| dc.contributor.author | بهرامی, ولی | fa_IR |
| dc.contributor.author | قاسمینژاد, ابوذر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-21T02:33:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-11T02:33:46Z | |
| dc.date.available | 1403-12-21T02:33:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-11T02:33:46Z | |
| dc.date.issued | 2024-08-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1403-06-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-04-27 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-02-08 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بهرامی, ولی, قاسمینژاد, ابوذر. (1403). مطالعه چالشهای اجتماعی ناشی از استفاده افراطگونه از شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانشآموزان متوسطه دوم شهر پلدختر). پژوهشهای ارتباطی, 31(118), 147-181. doi: 10.22082/CR.2024.2027514.2685 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-2977 | |
| dc.identifier.issn | 2538-2985 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22082/CR.2024.2027514.2685 | |
| dc.identifier.uri | https://cr.iribresearch.ir/article_715475.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1149402 | |
| dc.description.abstract | استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی مجازی منجر به وابستگی و بروز آسیبهایی در میان برخی از کاربران شده است. از این منظر، پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای اجتماعی استفـاده افراطی از شبـکههای اجتمـاعی مجـازی در بین دانشآموزان متوسطه دوم شهر پلدختر انجامگرفته است. رویکرد پژوهش کیفی و نمونهگیری به دلیل ماهیت اکتشافی بهصورت هدفمند بوده است. حجم نمونه نیز بر اساس معیار اشباع، تعیین و به این ترتیب با ۱۹ نفر مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شده است. سپس دادههای گردآوریشده، بهصورت مضمونی کدگذاری و تحلیل شدهاند و براین اساس، ۱۶۸ کد باز، ۹ مضمون انسجام بخش و ۴۷ مضمون فرعی بهدست آمدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که چالشهای اجتماعی استفاده افراطی از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانشآموزان عبارتاند از: فاصلهگیری از نقشهای اجتماعی؛ کاهش تعاملات خانوادگی-خویشاوندی؛ بیگانگی تحصیلی؛ بحران ازدواج؛ شکاف نسلی-ارزشی؛ انگ رهاشدگی؛ خود پنداره شکاک؛ هویت دوگانه اجتماعی و ظهور رفتارهای پرخطر جنسی. نتایج همچنین حکایت از آن دارند که لازم است با فراهم آوردن بسترهای مناسب برای ایجاد مشارکت خانوادگی و تقویت جایگاه گروههای مرجع (والدین، مدرسه، افراد معتمد خویشاوند)، شرایط بازپیوندسازی نوجوانان فراهم آید تا ضمن استفاده درست از این شبکهها، از وابستگی افراطی آنان هرچه بیشتر کاسته شود. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.publisher | Research and Polling Center of I.R.I.B | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشهای ارتباطی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Communication Research | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22082/CR.2024.2027514.2685 | |
| dc.subject | شبکههایاجتماعی مجازی | fa_IR |
| dc.subject | رفتارهای پرخطر جنسی | fa_IR |
| dc.subject | هویت دوگانه اجتماعی | fa_IR |
| dc.subject | بیگانگی تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | شکاف نسلی-ارزشی | fa_IR |
| dc.subject | شبکههای اجتماعی | fa_IR |
| dc.title | مطالعه چالشهای اجتماعی ناشی از استفاده افراطگونه از شبکههای اجتماعی مجازی (مورد مطالعه: دانشآموزان متوسطه دوم شهر پلدختر) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیارآموزش علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 31 | |
| dc.citation.issue | 118 | |
| dc.citation.spage | 147 | |
| dc.citation.epage | 181 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0008-5981-3870 | |