• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 15, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
    • دوره 15, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و اعتبار‌یابی الگوی محیط یادگیری مبتنی بر سازنده‌گرایی برای دانشجویان رشته مامایی

    (ندگان)پدیدآور
    مصطفی زاده, فریدهنیلی احمدآبادی, محمدرضادلاور, علیجامه بزرک, زهرا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، به‌صورت آمیخته با طرح اکتشافی متوالی انجام شده است. در بخش کیفی، برای استخراج مولفه‌های طراحی محیط یادگیری مبتنی بر سازنده‌گرایی و تدوین الگو، از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی بهره گرفته شد. میدان پژوهش شامل ١٧ جلد کتاب، ٢٣ پایان‌نامه و رساله، ٨٦ مقاله و ۵ سند مرتبط با آموزش مامایی، آموزش پزشکی، آموزش پرستاری، آموزش بهداشت، نظریه سازنده‌گرایی، محیط‌های یادگیری سازنده‌گرا و یادگیری در محیط واقعی بود. همچنین، برای بررسی جامع این منابع از روش مرور نظام‌مند استفاده شد. در بخش کمّی، جامعه آماری شامل ۵۰ نفر از متخصصین حوزه‌های تکنولوژی آموزشی، آموزش مامایی، آموزش پزشکی، آموزش پرستاری و آموزش بهداشت بود. اعتبارسنجی الگوی طراحی‌شده با استفاده از روش پیمایشی و پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای با ۱۵ سوال بر مبنای مقیاس لیکرت انجام گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه از طریق دو شاخص نسبت روایی محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) تایید شد. برای سنجش پایایی پرسشنامه نیز از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد و اعتبار نتایج با آزمون تی تک‌ نمونه‌ای ارزیابی گردید. نتایج تحلیل محتوای کیفی، به شناسایی ۸ مقوله اصلی و ۱۲ زیرمقوله برای طراحی الگوی محیط یادگیری مبتنی بر سازنده‌گرایی منجر شد. این مولفه‌ها و زیرمولفه‌ها پس از استخراج، در قالب یک الگوی مفهومی و روندی ارائه گردیدند. نتایج اعتبارسنجی نشان داد که الگوی آموزشی ارائه‌شده از نظر متخصصان دارای اعتبار و اثربخشی لازم برای آموزش دانشجویان رشته مامایی است.
    کلید واژگان
    الگوی محیط یادگیری سازنده‌گرا
    رشته مامایی
    طراحی محیط یادگیری
    برنامه ریزی درسی آموزش عالی

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2024-09-22
    1403-07-01
    ناشر
    انجمن مطالعات برنامه درسی
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دانشیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
    استاد ممتاز، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
    دانشیار، گروه تکنولوزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

    شاپا
    2538-2241
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/hecs.2024.454606.1924
    https://www.icsajournal.ir/article_208141.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1144816

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب