علم گرایی به مثابه شالوده الحاد جدید (نقدها و چالش ها)
(ندگان)پدیدآور
افضلی, سید عبدالرئوفمحمد رضائی, محمد
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پس از شکست کلیسا و ورود جهان غرب به دوران جدید، علمگرایی در سطح بسیار گسترده مطرح شد. علمگرایی که نخست با تأکید بر تجربه آغاز شد، به مرور به تنها راه قابل اعتماد برای دستیابی به معرفت، تغییر ماهیت داد و تلاش شد تا از این روش برای ارزیابی مسائل غیرتجربی هم بهره برده شود. در این نوشتار که به شیوه تحلیلی _ توصیفی نگارش شده است، کوشش شده تا ابتدا با مفهوم علمگرایی با تکیه بر آثار خود غربیها آشنا شویم و سپس نشان داده شود که چگونه ملحدان جدید از این مفهوم به سود خود استفاده میکنند و بر پایه آن به نشر دیدگاههای ملحدانه خود میپردازند. در نهایت تلاش شده است تا علمگرایی به مثابه شالوده الحاد جدید، از زاویههای گوناگون (به ویژه فلسفی) نقد شود. وابستگی تجربه به قیاس، بدیهینبودن مجربات، یقینینبودن مفاد تجربه، وابستگی تجربه به اصل علیت (به مثابه امر غیرتجربی)، معناداربودن گزارههای متافیزیکی و کلی (به مثابه گزارههای غیرتجربی)، محدودیتداشتن علوم تجربی، مشکلآفرینبودن علوم تجربی در نبودِ علوم عقلی و مانند آن، تنها برخی از نقدها و چالشهایی است که علمگرایی، به مثابه شالوده الحاد جدید از نگاه این نوشتار با آنها روبرو است.
کلید واژگان
خداعلمگرایی
الحاد جدید
پوزیتویسم
تجربه
شماره نشریه
114تاریخ نشر
2025-01-201403-11-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار جامعه المصطفی العالمیه. قم. ایران.استاد گروه فلسفه دین، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی قم.ایران.



