بررسی کاربرد آموزش غیر رسمی در آموزش شهروندی (مطالعه موردی: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
خطیبزنجانی, نازیلافرجاللهی, مهرانسرمدی, محمدرضا
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش غیررسمی به عنوان راهکاری موثر قادر است همتی مضاعف در راه رسیدن به آموزش شهروندی باشد. این تحقیق با هدف بررسی کاربرد آموزش غیررسمی در آموزش شهروندی و تأثیر آن بر ارتقای سطح دانش و آگاهی کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران سال 1389 انجام گرفته است. 
این پژوهش یک تحقیق کاربردی-توسعهای از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون تک گروهی میباشد. جامعه آماری کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران (200 نفر) و نمونه آماری 57 نفر از کارکنان رسمی داوطلب بودند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای محقق ساخته بود. همچنین دوره به شکل حضوری برگزار گردید. دادهها در دو مرحله جمع آوری و توسط نرم افزار SPSS v.11 تجزیه و تحلیل گردید.
میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون افراد پس از محاسبه به ترتیب 53/9 و 98/13 بود. یافتهها نشان داد که سطح دانش اولیه کارکنان درباره مهارتهای ارتباط شفاهی که از مهمترین مهارتهای ارتباطی است، پایین میباشد. بعلاوه آزمون آماری تی وابسته نشان داد که آموزش غیررسمی در این افراد کاملاً اثربخش بوده است (sig=0 که از آلفای 05/0 کوچکتر است). لذا با توجه به اثربخشی این روش در آموزش غیررسمی، میتوان از آن به عنوان یک روش موثر در دیگر مراکز دولتی و خصوصی جهت برگزاری دورههای مهارت ارتباط موثر و دیگر برنامههای آموزش غیررسمی و شهروندی استفاده نمود.
کلید واژگان
آموزش غیررسمیآموزش شهروندی
آموزش مهارتهای ارتباط شفاهی
کارکنان مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2011-02-201389-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
مدرس دانشگاه پیامنوردانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور
عضو هیئت علمی دانشگاه پیامنور
شاپا
2383-04682383-0476
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
طرح آموزش فراگیر / از تصویب تا اجرا (124تا128-14- 97-1388) ضیایی, سوسن (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2009-12-01)تأمین و ارائهء خدمات مشاورهای و توانبخشی مورد نیاز برای دانشآموز دارای نیازهای ویژهء تحت پوشش طرح؛ اختصاص ناکافی اعتبارات به سبب محدودیتها و وجود برخی نگرشهای نامناسب در مورد فراگیرسازی آموزش و پرورش برای کودکان و ...
 
- 
تأثیر مؤلفههای پدیدهی جهانیشدن بر برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی سعادتمند, زهره؛ تیغ بخش, سمیرا (دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزTbriz Branch, Islamic Azad University, 2011-08-23)پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای برنامههای درسی تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای مؤلفههای پدیده جهانیشدن انجام گرفت و مؤلفه های پژوهش شامل آموزش شهروندی، آموزش چند فرهنگی، آموزش صلح، آموزش محیط زیست و آموزش سلامت ...
 
- 
ساختار آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان آسیب دیده بینایی (4تا 6-1-3- 1380) ظروفی, محمدرضا (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2001-10-01)در فایل منابع موجود می باشد
 



