بازنمایی نقش اجتماعی زنان در سینمای پس از انقلاب ایران مطالعه موردی دو فیلم «یه حبه قند» و «فروشنده»
(ندگان)پدیدآور
کسرایی, محمدسالارمهرورزی, پروشاتنوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش پیش رو با هدف پیبردن به نحوه بازنمایی نقش اجتماعی زنان در رسانه سینما و شناخت ایدئولوژیهای پنهان در پشت این بازنماییها با استفاده و ترکیب دو روش تحلیل روایت بارت و نشانهشناسی فیسک انجام گرفته است.به این منظوردو فیلم «فروشنده» و «یه حبه قند»، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند مورد انتخاب شدهاند. سعی بر آن بوده تا به این سؤال پاسخ داده شود که زنان در فیلمهای سینمایی مورد بررسی چگونه بازنمایی میشوند و ایدئولوژی پنهان در این آثار چیست. یافتهها حاکی از آناند که بازنماییهای ارائه شده از زنان در هر دو فیلم در راستای تحکیم و تثبیت کلیشههای جنسیتی  جامعه ایران قدم برداشتهاند و در هر دوی آنها مردان متفکر و زنان منفعل به نمایش درآمدهاند. همچنین با وجود تفاوتهای موجود در دو فیلم، نقش پررنگ سنت و تأثیر آن در تصمیمات شخصیتهای آنها به خوبی دیده میشود.
کلید واژگان
بازنماییتحلیل روایت
ایدئولوژی
نشانهشناسی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-01-211396-11-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشیار رشته جامعه شناسی (گرایش جامعه شناسی سیاسی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیپژوهش علوم اجتماعی،پژوهشکده جامعه شناسی،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران،ایران
شاپا
2383-04682383-0476




