• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آموزه های تربیتی در قرآن و حدیث
    • دوره 10, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نکات تربیتی داستان موسی و خضر در تفاسیر شیعی قرن 15 با روش تحلیل مضمون

    (ندگان)پدیدآور
    راثی, یحییادریسی, فرهادصائینی, محمد حسینمرادی زنجانی, حسین
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    داستان‌های قرآنی بخش عمده‌ای از قرآن را به خود اختصاص داده‌اند. این داستان‌ها فقط جنبه روایت‌گری و تاریخی ندارند بلکه شامل طیفی وسیع از آموزه‌های اخلاقی، عرفانی، اجتماعی، علمی و.... هستند. در این میان داستان موسی و خضر به دلیل برخی ویژگی‌ها دارای اهمیت خاصی می‌باشد و مورد‌توجه مفسران قرار‌گرفته است. در این پژوهش که به‌صورت تحلیلی بین تفاسیر شیعی قرن ١۵ صورت گرفته با استفاده از روش تحلیل مضمون و با‌تکیه ‌بر متن بیست‌وسه تفسیر در‌خصوص داستان موسی و خضر، شبکه مضامین تعلیم و تربیت شناسایی شده و ساختار نظام‌مند آن‌ ترسیم شد. بعد از ترسیم شبکه مضامین تعلیم و تربیت، وزن مضامین پایه ذیل هر‌کدام از مضامین سازمان‌دهنده و فراگیر نیز مشخص شد. مضامین سازمان‌دهنده تعلیم و تربیت در این پژوهش به ترتیب وزن عبارتند از: نحوه مواجهه با شاگرد، اهمیت تعلیم و تربیت، آداب علم‌آموزی، نحوه آموزش، صبر در راه علم‌آموزی و اهمیت استاد؛ مضمون نحوه مواجهه با شاگرد بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است که نشان می‌دهد مفسران شیعه قرن 15 به تعامل استاد و شاگرد اهمیت زیادی می‌داده‌اند. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که مفاهیمی مانند عدم شبهه‌افکنی در ذهن شاگردان، دستور خدا جهت علم‌آموزی، صبر در راه کسب علم، تواضع نزد استاد، احترام به استاد و استفاده از روش‌های مناسب آموزشی در تفاسیر مورد تاکید قرار‌گرفته است.
    کلید واژگان
    داستان موسی و خضر
    تعلیم و تربیت
    شبکه مضامین
    تفاسیر شیعی
    قرن پانزدهم

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2025-02-19
    1403-12-01
    ناشر
    دانشگاه ایلام
    Ilam University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری رشته الهیات و معارف اسلامی گرایش علوم قرآن و حدیث
    عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد، زنجان، ایران
    عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد، زنجان، ایران
    عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد، زنجان، ایران

    شاپا
    2538-4260
    2588-2694
    URI
    https://dx.doi.org/10.22034/iued.2025.2038165.2665
    https://iued.ilam.ac.ir/article_721886.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1139307

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب