ارائه الگوی راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر رویکرد تلفیقی
(ندگان)پدیدآور
عاقل فدیهه, زهراحسن پور, اسماعیلمیرابی, وحیدرضاباقری, مهدینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مطالعه حاضر، به دلیل اهمیت شرکتهای کوچکومتوسط در اقتصاد جامعه و اهمیت موفقیت این شرکتها در مرحله راهاندازی به شناسایی الگوی راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط میپردازد. روش پژوهش تلفیقی (کیفی – کمی) است که بخش کیفی مبتنی بر نظریه زمینهای و بخش کمی مبتنی بر آزمون حداقل مربعات جزئی انجام شده است. دادههای مورد نیاز در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 18 مدیر از شرکتهای کوچکومتوسط در پارک علم و فناوری خراسان مبتنی بر روش اشباع نظری بدست آمده است. در بخش کیفی سه دسته از عوامل سازمانی شامل عوامل داخلی سازمان، عوامل خارجی سازمان و استراتژیها شناسایی شدند. این نتایج در بخش کمی مورد آزمون قرار گرفت که نتایج تجزیه و تحلیل دادههای کمی نشان از برازش مدل مورد آزمون دارد. همچنین طبق ضریب تعیین راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط، 7/52 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحت تأثیر متغیرهای مستقل وارد شده در مدل هستند و مابقی عواملی هستند که در مدل در نظر گرفته نشده است. بر این اساس، عوامل داخلی و خارجی سازمانی به عنوان متغیر مستقل و استراتژیهای سازمانی به عنوان متغیر واسط، در راهاندازی موفق شرکتهای کوچک و متوسط، نقش دارند.
کلید واژگان
الگوی موفقشرکتهای کوچک و متوسط
نظریه زمینه ای
آزمون حداقل مربعات جزئی
پارک علم و فناوری خراسان رضوی
توسعه اقتصادی
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی سازمان ها و نهاد های اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
معاونت پژوهشی دانشگاه تبریزسازمان پدید آورنده
دانشگاه ازاد قشمگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد قشم، قشم، ایران
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس ایران
شاپا
2322-43712676-4660




