• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعۀ زمینه‌های اجتماعی آموزش آنلاین

    (ندگان)پدیدآور
    دهقانی فیروزآبادی, فرزادافشانی, سیدعلیرضاصادقیان, ابوالفضلمزیدی, علی محمد
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    آموزش آنلاین حاصل پیوند میان آموزش و فناوری و یکی از محورهای اصلی تحول جامعه و آموزش محسوب می‌شود. در راستای این تحول، پرسش اساسی این است که شکل‌گیری آموزش آنلاین در بستر پلتفرم‌های آموزشی، مستلزم وجود چه شرایط اجتماعی‌ای است و چه راهبردهایی را طلب می‌کند؟ برای پاسخگویی به این پرسش، از روش‌شناسی کیفی و رویکرد نظریۀ داده‌بنیاد استفاده شد. جامعۀ هدف، معلمان و مدرسان شهر یزد بودند که با نمونه‌گیری نظری و هدفمند، 15 نفر آن‌ها برای اخذ مصاحبۀ عمیق انتخاب شدند. فرایند نمونه‌گیری در این تحقیق تا مرحلۀ اشباع اطلاعات ادامه یافت؛ به شکلی که مصاحبۀ جدید تأثیری در پیشبرد نظریۀ نهایی نداشت. داده‌های جمع‌آوری‌شده در این تحقیق در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. این تحلیل‌ها با تکیه بر چارچوب مفهومی جامعه‌شناسانه صورت گرفت و نتایج آن در قالب 16 مقولۀ اصلی و یک مقولۀ هسته به همراه مدل پارادایمی خط داستان ارائه شد. یافته‌ها حاکی از آن بود که «سازمان‌دهی هدفمند آموزش آنلاین» به‌عنوان پدیدۀ مرکزی به دنبال مجموعه‌ای از عواملی مانند تمرکززدایی مکانی و زمانی از آموزش، کنش هدفمند آموزشی افراد، سرمایه‌گذاری روی معلمان، سن‌محوری آموزش آنلاین، تکثر منابع عرضه و تقاضای آموزشی، مدیریت خصوصی اپ‌های آموزشی و پذیرش زمانمند آموزش آنلاین به همراه مجموعه‌ای از عوامل زمینه‌ای و مداخله‌گر ایجاد می‌شود. اجرای هدفمند آموزش آنلاین نیازمند راهبردهایی مانند خلاقیت و ارتباط در آموزش و رقابت آموزشی آنلاین است که نتایجی مانند تمرکززدایی در آموزش، تکامل‌یافتن آموزش و نامحدودیت در آموزش آنلاین را به دنبال دارد. خط داستان و مدل پارادایمی درک بهتری از نتایج به‌دست می‌دهند.
    کلید واژگان
    پذیرش اجتماعی
    تمرکززدایی در آموزش
    سازمان‌دهی هدفمند
    کنش‌های آموزشی
    یزد

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
    گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
    گروه آموزشی مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
    گروه ارتباطات اجتماعی، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران

    شاپا
    2322-5254
    2888-6355
    URI
    https://dx.doi.org/10.22059/jisr.2024.373107.1489
    https://jisr.ut.ac.ir/article_99554.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1134751

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب