مفهومسازی ارزش رسانهای بازیکنان فوتبال به عنوان پایهای برای توسعه مدلهای درآمدزایی باشگاههای فوتبال ایران
(ندگان)پدیدآور
بصیرت, مرجانخواجه ئیان, داتیسروشندل اربطانی, طاهر
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در حالیکه درآمدهای سرشار فوتبال در کشورهای پیشرو اروپایی این ورزش را به یک صنعت پردرآمد تبدیل کرده است، باشگاههای فوتبال ایرانی همواره با مشکلات مالی روبهرو بودهاند. پژوهشهای پیشین که روشهای درآمدزایی در فوتبال اروپا را با لیگ برتر فوتبال ایران مقایسه کردهاند، نشان دادهاند که باشگاههای ایرانی نتوانستهاند از روشهای درآمدزایی فوتبال بهره ببرند و این گاه به دلیل مسائل قانونی بوده و گاه به دلیل ناکارآمدی مدیریتی. پژوهش حاضر با هدف توسعه زیرساختی مفهومی برای توسعه مدل کسبوکار باشگاههای فوتبال کشور، ارزش رسانهای بازیکنان فوتبال را به عنوان یک دارایی نامشهود مطرح میکند که عبارت است از بخشی از ارزش اقتصادی بازیکن که به واسطه رسانهها ایجاد میشود. پایه نظری این مفهومسازی را تئوری بازار دوطرفه رسانهای شکل میدهد که طی آن برخی از رسانهها – از جمله تلویزیون دولتی ایران- با ارائه محتوای رایگان، توجه مخاطبان را جلب میکنند و این توجه را به آگهیدهندگان میفروشند و درآمد کسب میکنند. روش انجام این پژوهش کتابخانهای و مرور نظاممند ادبیات مرتبط با اقتصاد فوتبال و مدیریت رسانه است. انتظار میرود با طرح مفهوم ارزش رسانهای، امکان توسعه مدلهای کسبوکار موفق و مستقل از کمکهای دولتی باشگاههای فوتبال ایران و بهرهگیری مناسب از ظرفیتهای رسانهای موجود به منظور درآمدزایی باشگاهها فراهم شود.
کلید واژگان
اقتصاد فوتبالارزش رسانهای بازیکنان فوتبال
مدیریت رسانه
مدلهای کسبوکار
دارایی نامشهود
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانگروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استاد گروه مدیریت رسانه / دانشگاه تهران
شاپا
2345557825384961



