کارکرد رسانههای اجتماعی در طرفداری ورزشی: کاوشی در دیدگاههای طرفداران بعد از الکلاسیکو
(ندگان)پدیدآور
لطیفی فرد, مهدیصفاری, مرجانحیدری, کلثومنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
امروزه با توسعه رسانههای اجتماعی، گرایش طرفداران به بیان عقاید و نظرات خود بیشتر از پیش میشود. از سویی، با ظهور رسانههای اجتماعی طی دهه گذشته سرعت و محدوده ارتباطات و تعامل بین افراد و سازمانها در سراسر دنیا تغییر کرده است. ازاینرو هدف تحقیق حاضر بررسی مصرف رسانهای و رفتار آنلاین طرفداران ورزشی بعد از بازی الکلاسیکو با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. در این پژوهش یکی از پستهای صفحه رسمی لالیگا در فیسبوک بعد از بازی (بارسلونا-رئال مادرید موسوم به الکلاسیکو فصل 18-2017) بهصورت هدفمند جهت بررسی دیدگاههای کاربران مورد انتخاب قرار گرفت. ویژگیهای فیسبوک در سه دسته کلی؛ بارگذاری محتوا، مرور محتوا توسط دیگر کاربران و واکنشهای کاربران نسبت به محتوا طبقهبندی شد. پس از کدگذاری، 10 طبقه شامل «اشاره به بازی، اشاره به فرد، اشاره به تیم، کلام تهاجمی، شوخی با انتقاد، سرزنش کردن، اشاره به طرفدار، استفاده از ضمایر ما و آنها، هیجان فوتبالی و تعامل» به دست آمد. در نهایت یافته های پژوهش نشان داد، تقریباً 57 درصد از مصرف رسانهای در رسانههای اجتماعی ورزشی به اشتراکگذاری منتهی میشود. مسئله هویت سازی با تقریباً 30 درصد کدها دومین کارکرد رسانههای اجتماعی در ورزش میتواند باشد. درعینحال گفتگوها با 2.6 درصد فراوانی کمترین میزان کارکرد را در این پژوهش داشتهاند. باید توجه داشت که در حوزه ورزش علت شکلگیری رفتار به اشکال مختلف مانند اشاره به بازی، اشاره به فرد و حتی کلام تهاجمی در اثر علاقهای است که طرفدار به باشگاه، تیم و شهر خود دارد.
کلید واژگان
طرفداران فوتبالرسانههای اجتماعی
مصرف رسانهای
الکلاسیکو
ورزش
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-12-221398-10-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهراناستادیار گروه علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2345557825384961




