کاربست دانش سبک زندگی در بازطراحی دروس معارف اسلامی
(ندگان)پدیدآور
فلاحتی, حمید
نوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یافتههای علمی در ارتباط با دروس معارف اسلامی از این حقیقت حکایت دارد که این دروس بهرغم توفیقاتی که در رسیدن به اهداف خود داشته، نسبت به محتوا و شیوه ارائه آن انتقاداتی وجود دارد. بر اساس برخی از این پژوهشها، گذراندن این دروس نتوانسته به تقویت رفتارهای اخلاقی، پاسخگویی به نیازهای هویتیابی دینی، نیازهای رفتاری و کسب شیوههای عملی زیست دینی دانشجویان منجر شود. این در حالی است که گنجاندن دروس معارف اسلامی بهعنوان دروس عمومی در برنامه درسی دانشگاهها باهدف، اثرگذاری در حیطههای شناختی، عاطفی ـ روانشناختی و رفتاری دانشجویان بوده است.«دانش سبک زندگی»، دانشی میانرشتهای است و دارای رویکردهای مختلف روانشناسی، جامعهشناسی و دینی است. این دانش با توجه به ویژگیهای منحصربهفردی که دارد، میتواند نقش بیبدیلی در انسجامبخشی، کارآمد سازی و اثربخشی به دروس معارف اسلامی داشته باشد. پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش توصیفی تحلیلی در پی آن است، مهمترین دلایل این ادعا را تبیین کرده و ظرفیت دانش سبک زندگی اسلامی را در بازطراحی دروس معارف اسلامی آشکار سازد.
کلید واژگان
دانش سبک زندگیدروس معارف اسلامی
انسجامبخشی
اثربخشی
کارآمد سازی
دین و سبک زندگی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-02-201402-12-01
ناشر
دکتر محمّدتقی فعّالیmohammadtaghi faali



