لزوم کسب علم اجتهادی یا کفایت علم تقلیدی در عقاید از منظر مذاهب کلامی
(ندگان)پدیدآور
زاهدیمقدم, محمدفرهادی, وحید
نوع مدرک
Textمقاله علمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مسائل مهم و حیاتی بشر که در دیدگاه و عمل او تأثیرگذار بوده و وی را مکلف به فراگیری آن مینماید، مسائل مربوط به ضرورت شناخت معارف اعتقادی(اصول دین) است. پژوهش پیشرو با روش تحلیلی و دادهپردازی توصیفی انتقادی، با مراجعه به آرای کلامی مذاهب، به دنبال روش شناخت معارف اعتقادی از طریق پاسخیابی به این پرسش است که آیا انسان مکلف به شناخت اجتهادی و تحقیقی است یا اینکه با تقلید هم تکلیف از او ساقط میشود؟ در این مسئله حداقل سه نظریه مشاهده میشود؛ عدم کفایت تقلید، جواز تقلید و نظریه تفصیل. تفسیر اول ناظر به مکلف بوده و انسان مستعد را از غیر مستعد تفکیک میکند و تحقیق را مربوط به افراد مستعد میداند و تفسیر دوم، ناظر به متعلق تکلیف است؛ به این معنی که اگر متعلق تکلیف توحید و عدل باشد، تحقیق ضروری است و گرنه تقلید جایز است. به نظر میرسد با توجه به اینکه نظریه تفصیل بدون دلیل است، با تبیین صحیح از مسئله میتوان گفت هر کدام از تحقیق و تقلید دارای جایگاه هستند و اینگونه نیست که تحقیق و اجتهاد مقدور همه باشد و همچنین اینگونه نیست تقلید مطلقاً مذموم باشد و در برخی موارد تقلید مقدمه تحقیق و اجتهاد است.
کلید واژگان
اصول دینعقاید
اجتهاد
تقلید
مذاهب کلامی
کلام اسلامی
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2024-07-221403-05-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران.دانشجوی دکتری رشته کلام اسلامی دانشگاه قم، قم، ایران (نویسنده مسؤول)



