بررسی تأثیر برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان با نقش تعدیلگر ارزشهای اخلاقی سازمان
(ندگان)پدیدآور
عباسیان جید, سولمازعسگرنژاد نوری, باقرمولا قلقاچی, مریم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: برندسازی داخلی در دهۀ اخیر به موضوعی مهم و اساسی در صنایع مختلف به خصوص صنعت خدمات، در میان مدیران و پژوهشگران تبدیل شده است. آشنا شدن با استراتژی یا سازوکار برندسازی داخلی و به طور کلی پی بردن به مفهوم و ابعاد آن، و همچنین در نظر داشتن ارزشهای اخلاقی سازمان به منظور اطمینان از ایجاد و افزایش انگیزه در کارکنان در راستای تعدیل رفتارهای مخرب یا رفتارهای نادرست خود و دستیابی دانشگاه به اهداف از پیش تعیینشده، ضروری به نظر میرسد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان با نقش تعدیلگر ارزشهای اخلاقی سازمان است.طراحی/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش در بین کارکنان دانشگاه اردبیل صورت گرفته است که حجم نمونۀ آن بر اساس فرمول کوکران، 250 نفر تعیین شده است. در پژوهش حاضر، ابزار پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری دادهها در نظر گرفته شده است. به طوریکه ابزار مزبور با توجه به دو بخش از جمله دادههای جمعیتشناختی و سؤالات اختصاصی طراحی و تنظیم گردید. در ادامه، تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزار Spss و SmartPLS، و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است.یافتههای پژوهش: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان تأثیر دارد و از سوی دیگر، نقش تعدیلگر ارزشهای اخلاقی سازمان در بین روابط سازوکار برندسازی داخلی و رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان مورد تأیید قرار گرفت. محدودیتها و پیامدها: یکی از محدودیتهای پژوهش حاضر به بسط مدل پژوهش برمیگردد. به عبارتی میتوان اذعان کرد که در پژوهش حاضر به علت محدودیت زمانی و دیگر محدودیتها، کلیۀ متغیرها در مدل پژوهشی لحاظ نشده است. علاوه بر این، لازم به ذکر است که در ادبیات پژوهش، منابع علمی لازم و کافی در رابطه با ابعاد متغیر برندسازی داخلی (آموزش، جلسات گروهی و توجیهی، و جهتدهی) و نقش تعدیلگر ارزشهای اخلاقی سازمان در ارتباط برندسازی داخلی و رفتارهای ضد شهروندی کم و محدود بود. در نهایت، از دیگر محدودیتها میتوان به کنترل نکردن تأثیر سایر متغیرها، فشار کمبود زمان پاسخدهندگان و عدم همکاری مناسب برخی از مدیران و کارکنان دانشگاه اشاره کرد.پیامدهای عملی: یکی از معضلات اساسی در دانشگاهها در خصوص سرمایههای انسانی بروز رفتارهای ضد شهروندی و مخرب همچون لجبازی و خودسری، مقاومت در برابر اقتدار، طفره رفتن از کار، کینهتوزی و پرخاشگری است. رفتارهای مذکور هم بر عملکرد دانشگاهها و هم بر روابط افراد و روحیۀ همکاری کارکنان مؤثر است. از این رو، یافتههای پژوهش میتواند به مدیران دانشگاه راهکارهای مناسبی از حیث استراتژی برندسازی داخلی و ارزشهای اخلاقی سازمان ارائه دهد. در واقع، با در نظر گرفتن برنامههای آموزشی سنجیده و مناسب، برقراری ارتباطات دو سویه، برگزاری جلسات روزانه و گروهی، و همچنین با تأکید بر فرهنگ اخلاقمدار میتوان رفتارهای ضد شهروندی و غیراخلاقی کارکنان را کاهش داد و در نهایت روابط بین کارکنان و عملکرد دانشگاه را بهبود بخشید.ابتکار یا ارزش مقاله: پژوهش حاضر یکی از معدود و اندک پژوهشهای انجام یافته در سطح جهان است که پژوهشگران در تلاش بودند تا بتوانند تأثیر برندسازی داخلی بر رفتارهای ضد شهروندی سازمانی کارکنان با نقش تعدیلگر ارزشهای اخلاقی سازمان را در بین کارکنان دانشگاه مورد آزمون و بررسی قرار دهند؛ زیرا پژوهشگران پیشین کمتر و به صورت محدود به مطالعه و بررسی استراتژی برندسازی داخلی و رفتارهای ضدشهروندی یا رفتارهای مخرب سازمانی کارکنان پرداختند. البته توجه به این امر حائز اهمیت است که نوآوری و ابتکار اصلی پژوهش حاضر به بررسی ارزشهای اخلاقی سازمان یا در اصطلاح دیگر فرهنگ اخلاقمدار به عنوان نقش تعدیلگر در ارتباط سازوکار برندسازی داخلی و رفتارهای ضدشهروندی سازمانی کارکنان برمیگردد. به طوریکه مورد بررسی قرار دادن ارزشهای اخلاقی سازمان به عنوان نقش تعدیلگر در ارتباط اشاره شده، اهمیت شایان توجهی دارد؛ چرا که ارزشهـای اخلاقـی سازمان از مهمترین ابعاد فرهنگ سازمان، بـه عنـوان ترکیبی از ارزشهای فردی کارکنان و خطمشیهای رسمی و غیررسمی، و همچنین به عنـوان خلقیات سازمان تلقی میشوند.نوع مقاله: مقاله پژوهشی
کلید واژگان
برندسازی داخلیرفتارهای ضدشهروندی سازمانی
ارزشهای اخلاقی سازمانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
دانشگاه شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.دانشیار مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.



