پیشبینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی
(ندگان)پدیدآور
عطادخت, اکبرطاهری فرد, مینا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی انجام شد.
روشها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر پایه متوسطه شهر اردبیل در سال 1398 بودند که تعداد 200 دانشآموز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای پرخاشگری، حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی را تکمیل نمودند. دادههای بدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS-22 و با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که پرخاشگری نوجوانان با حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی همبستگی منفی معنیداری دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 24 درصد از کل واریانس پرخاشگری نوجوانان به وسیله حمایت اجتماعی ادراک شده و 48 درصد آن به وسیله مهارتهای ارتباطی تبیین میشود (05/0>P).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتواند به روانشناسان، خانواده و مدارس کمک کند تا هرچه بیشتر به نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارتهای ارتباطی در کاهش پرخاشگری نوجوانان پی برده و بتوانند مداخله و برنامههای آموزشی مناسبی را با در نظر گرفتن این متغیرها در مورد کاهش پرخاشگری نوجوانان برنامهریزی و اجرا کنند.
کلید واژگان
پرخاشگریحمایت اجتماعی ادراک شده
مهارت ارتباطی
روانشناسی مدرسه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.دکتری روانشناسی تخصصی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.



