• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک ‌شده و مهارت‌های ارتباطی

    (ندگان)پدیدآور
    عطادخت, اکبرطاهری فرد, مینا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی پرخاشگری نوجوانان بر اساس حمایت اجتماعی ادراک ‌شده و مهارت‌های ارتباطی انجام شد. روش‌ها: روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان پسر پایه متوسطه شهر اردبیل در سال 1398 بودند که تعداد 200 دانش‌آموز  با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسش‌نامه‌های پرخاشگری، حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی را تکمیل نمودند. داده‌های بدست آمده با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 و با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پرخاشگری نوجوانان با حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی همبستگی منفی معنی­داری دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که 24 درصد از کل واریانس پرخاشگری نوجوانان به وسیله حمایت اجتماعی ادراک شده و 48 درصد آن به وسیله مهارت‌های ارتباطی تبیین می‌شود (05/0>P). نتیجه‌گیری:  نتایج مطالعه حاضر می‌تواند به روان‌شناسان، خانواده و مدارس کمک کند تا هرچه بیشتر به نقش حمایت اجتماعی ادراک شده و مهارت‌های ارتباطی در کاهش پرخاشگری نوجوانان پی برده و بتوانند مداخله و برنامه‌های آموزشی مناسبی را با در نظر گرفتن این متغیرها در مورد کاهش پرخاشگری نوجوانان برنامه‌ریزی و اجرا کنند.
    کلید واژگان
    پرخاشگری
    حمایت اجتماعی ادراک شده
    مهارت ارتباطی
    روانشناسی مدرسه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    استاد گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    دکتری روانشناسی تخصصی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2025.6886.4109
    https://jsp.uma.ac.ir/article_3652.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1128959

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب