• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان: نمونه شهر اردبیل

    (ندگان)پدیدآور
    رحیمی اولی, قاسمخالق خواه, علیتقوی قره بلاغ, حسیناکبری, تقی
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان نمونه شهر اردبیل بود.روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان نمونه شهر اردبیل در سه سال اخیر (از سال 1398 تا 1400) بودند. تعداد کل این معلمان 85 نفر بود. روش نمونه‌گیری از نوع نمونه‌گیری هدفمند بود. تعداد نمونه شامل 27 نفر از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه تدریجی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. گردآوری داده‌ها از طریق مصاحبه‌ نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه ‌و تحلیل متن مصاحبه‌ها از روش تجزیه ‌و تحلیل تم استفاده شد.یافته‌ها: براساس یافته‌ها مقوله‏‌های اساسی مبیین سواد اخلاقی مشتمل بر 16 مقوله بود که بیانگر سه دسته عوامل علّی (مانند امور اداری، وضعیت مدرسه، چشم‌انداز آتی، ارتباطات، کسب دانش، هنجارهای موجود و بینش اخلاقی)، عوامل مداخله‌ای (وضعیت شغلی، ساختار سازمانی، مدیریتی و قراردادهای روان‌شناختی) و زمینه‌‎ای (سن، جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، مذهب، تعداد فرزندان، تحصیلات والدین، تحصیلات همسر، سابقه خدمت، رشته تحصیلی، شغل، شرکت در گردهمایی‌هایی اجتماعی، نمایشگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی و محل خدمت شهری و روستایی) بود.نتیجه‌گیری: نتایج حاضر بر اهمیت توجه به مقوله‌های شناسایی شده به عنوان عوامل موثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی را نشانگر می‌باشد.
    کلید واژگان
    سواد اخلاقی
    هنجارهای حرفه‌ای
    معلمان نمونه
    روانشناسی مدرسه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
    استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
    دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2025.10789.5290
    https://jsp.uma.ac.ir/article_3653.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1128957

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب