تعیین عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان: نمونه شهر اردبیل
(ندگان)پدیدآور
رحیمی اولی, قاسمخالق خواه, علیتقوی قره بلاغ, حسیناکبری, تقی
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی از دیدگاه معلمان نمونه شهر اردبیل بود.روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کیفی بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان نمونه شهر اردبیل در سه سال اخیر (از سال 1398 تا 1400) بودند. تعداد کل این معلمان 85 نفر بود. روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری هدفمند بود. تعداد نمونه شامل 27 نفر از جامعه آماری مذکور بود که به شیوه تدریجی تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل متن مصاحبهها از روش تجزیه و تحلیل تم استفاده شد.یافتهها: براساس یافتهها مقولههای اساسی مبیین سواد اخلاقی مشتمل بر 16 مقوله بود که بیانگر سه دسته عوامل علّی (مانند امور اداری، وضعیت مدرسه، چشمانداز آتی، ارتباطات، کسب دانش، هنجارهای موجود و بینش اخلاقی)، عوامل مداخلهای (وضعیت شغلی، ساختار سازمانی، مدیریتی و قراردادهای روانشناختی) و زمینهای (سن، جنسیت، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات، مذهب، تعداد فرزندان، تحصیلات والدین، تحصیلات همسر، سابقه خدمت، رشته تحصیلی، شغل، شرکت در گردهماییهایی اجتماعی، نمایشگاهها و کلاسهای آموزشی و محل خدمت شهری و روستایی) بود.نتیجهگیری: نتایج حاضر بر اهمیت توجه به مقولههای شناسایی شده به عنوان عوامل موثر بر سواد اخلاقی معلمان ابتدایی را نشانگر میباشد.
کلید واژگان
سواد اخلاقیهنجارهای حرفهای
معلمان نمونه
روانشناسی مدرسه
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2024-12-211403-10-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران



