• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی مدرسه
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مولفه‌های‌شایستگی‌تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی از دیدگاه معلمان، مادران و متخصصان: یک کاوش کیفی مبتنی بر نظریه‌داده‌بنیاد

    (ندگان)پدیدآور
    خاوندی زاد اقدم, سعیدابوالمعالی‌الحسینی, خدیجه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف این پژوهش تبیین ساختار و مولفه‎های شایستگی تحصیلی دانش‎آموزان دوره ابتدایی است. شایستگی تحصیلی ویژگی‌های چند بعدی یادگیرنده از جمله مهارت‌ها، نگرشها و رفتارها است.روش‎پژوهش: روش پژوهش، کیفی‌ با راهبرد نظریه داده‎بنیاد اشتراوس و کوربین است. برای گردآوری‌داده‌ها از مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با 18 متخصص تعلٌیم‌و‌تربیت، معلمان و مادران در سال 1401 بهره‌گیری شده‌است. نسبت‌ و شاخص‌روایی‌محتوایی از طریق 11 داور تائید شد. برای تحلیل داده-ها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده‌شد. یافته‎ها:در این پژوهش 105 کدباز و 44 کدمحوری اکتشاف شد. از جمله عوامل‌علٌی اکتشاف شده می‌توان به متناسب‌سازی و غنی‌سازی محیط دانش‎آموز، تعامل مناسب با دانش‎آموز، رابطه مادران با دانش‎آموز، علایق دانش‎آموزان و روش‎های مبتنی بر بازی؛ از عوامل زمینه‌ای می‌توان به جو اجتماعی، عاطفی-روانی امن در مدرسه، خانه و کلاس، ارتباط مناسب مدرسه-اولیا-دانش‎آموز، تجارب معلم، غیرمتمرکز شدن نظام‌آموزشی، شایسته‌سالاری در آموزش‌و‌پرورش و تحول در سیاست‎های آموزش ابتدایی؛از جمله عوامل مداخله‌ای می‌توان به آشنایی معلم با تفاوتهای فردی و اصول‌روان‌شناسی، کارآمدی معلم، ارزشیابی علمی معلم،تعادل‌روانی‌معلم؛ ازجمله راهبردها می‌توان به جرات‌ورزی، مسولیت‎پذیری، صبوری، خودکارآمدی، نظم و انضباط، عدالت، وفاداری دانش‌آموز؛ از جمله پیامدها می‌توان به افزایش هوش، رشد فکری، ایجاد باور، رشد رفتاری‌-انسانی و پرسشگری دانش‎آموزان و ارتقاء حقوق شهروندی اشاره کرد.نتیجه‎ گیری: مولفه‎های شایستگی تحصیلی اکتشاف شده در این پژوهش را می‎توان در ساخت و استانداردسازی پرسشنامه‎ شایستگی‎ تحصیلی دانش ‎آموزان دوره ابتدائی استفاده کرد. پیشنهاد می‎شود، پژوهش‌گران و متخصصان‌امر، مولفه‌های شناسائی شده در این پژوهش را مورد توجه قرار دهند.
    کلید واژگان
    مولفه‌ها
    شایستگی تحصیلی
    مهارت‌ها
    توانمندسازها
    نظریه داده بنیاد
    روانشناسی مدرسه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2024-12-21
    1403-10-01
    ناشر
    دانشگاه محقق اردبیلی
    University of Mohaghegh Ardabili
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه‌آزاد اسلامی ، تهران، ایران
    دانشیار روان‌شناسی‌تربیتی، واحدتهران شمال، دانشگاه‌آزاداسلامی، تهران، ایران

    URI
    https://dx.doi.org/10.22098/jsp.2025.13121.5590
    https://jsp.uma.ac.ir/article_3696.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1128956

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب