دوره 9, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
واکاوی عکس های نیشابور در دوران قاجار
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)توجه ویژه ناصرالدینشاه به کارکردهای مختلف عکاسی از همان سالهای آغازین سلطنتش، موجب عکسبرداری از نواحی مختلف ایران ازجمله نیشابور شد. با توجه به عدم وجود منبعی که به تاریخنگاری عکاسی نیشابور بپردازد، این پژوهش با هدف ...
-
شناسایی زمینهها و عوامل موثر بر توسعه پایدار صنایع دستی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)صنایعدستی بازتابی از فعالیت انسان در محیط طبیعی و تجلی فرهنگ آن در طول تاریخ است. ع به اعتبار یافتههای علمی و تاریخی، صنایع دستی در گذر زمان و متناسب با اقتضائات هر دورهای دچار تغییر و تحول میشود. شرایط کنونی و تحولات ...
-
تحلیل قاعده حسن وضع در کتیبه های کوفی تزئینی منقوش به روش شابلونی بر حاشیه داخلی سفالینه های گلابه ای دوره سامانی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)آنچه کتیبههای حاشیه داخلی سفالینههای گلابهای (به قلم کوفی تزئینی با روش قالبی) را از سایر کتیبههای کوفی تزئینی متمایز میکند سطح مقعر آن است؛ زیرا با کاهش قطر بستر، کرسیهای افقی مدور شده و عناصر به پرسپکتیو میروند. ...
-
بازجُستی در شیوهها و نقوش آینهکاری حرم مطهر امام رضا علیهالسلام
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)آینهکاری از هنرهای وابسته به معماری در ابنیه مذهبی ایران، نقش پررنگی داشته و توانسته فضایی آکنده از نور و پاکی را برای زائران به ارمغان آورد. حرم مطهر امام رضا علیهالسلام به استناد مدارک از عصر صفوی تاکنون همواره موردتوجه ...
-
تحلیل مفهوم دیگربودگی و کارناوالگرایی در نسخه خطی داستان سیفالملوک و بدیعالجمال از منظر میخاییل باختین
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)هزارویکشب مجموعهای منسجم از قصههای کهن، متأثر از فرهنگهای مختلف مشرق زمین است. نسخه خطی داستان سیفالملوک و بدیعالجمال از مجموعه هزارویکشب، در هند و به خط نستعلیق تحریر یافته است. اندیشه باختین نظریهپرداز ادبیات در ...
-
شناسایی، طبقهبندی و تحلیل دستبافتهها درآثار آقا صادق (فعال در نیمهی دوم سدهی دوازدهم ه.ق.)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)آثار آقا صادق (محمدصادق) نقاش دربار کریمخان بازتابی از مصادیق فرهنگی گوناگون عصر وکیلالرعایا ازجمله بافتههای سنتی است. مقاله میکوشد کارهای هنری آقا صادق را نخست بهمنظور شناخت نقش و طرح بافتهها، سپس باهدف درک رابطه ...
-
تحلیل مرگ اگزیستانسیال در انیمیشن قلعه متحرک هاول با توجه به نظر مارتین هایدگر در هستی و زمان
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)مارتین هایدگر اندیشیدن به مرگ را عاملی میداند که به زندگی انسان و به چه کسی هستن او معنا میبخشد. بر اساس دیدگاه هایدگر تامل کردن در رابطه با مرگ فقط به دازاین اصیل تعلق دارد و اصیل زیستن را شایسته چنین انسانی با این ...
-
مطالعة تطبیقی نماد «IYI» در ایران و بینالنهرین با نقاشیهای تصلیب حضرت عیسی (ع) در اروپا تا اوایل سده شانزدهم میلادی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)نمادها همواره از راههای بیان اندیشهها و عقاید آیینی، دینی و مذهبی در آثار هنری بوده است. اگرچه صلیب، مسیحِ (ع) و دین مسیحیت را به ذهن متبادر میکند، امّا نقش صلیب، نشانۀ بسیاری از مفاهیمی است که سابقه آن به بینالنهرین ...
-
نشانه معناشناسی دیوان حافظ و دیوان شرقی- غربی گوته با تکیه بر نقاشیهای محمود فرشچیان و فرانس زاور سیم
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)حافظ، شاعر و غزل سرای مشهور ایرانی چنان شهرت بالایی داشته است که گوته نویسنده و شاعر معروف آلمانی پس از آشنایی با غزلیات حافظ، دیوان شرقی- غربی خود را به تبعیت از دیوان او نگاشته است. این وجه اشتراک اشعار میان دیوان گوته ...
-
گونهشناسی و سیر تحول تاروکتونی در بستر میترائیسم غربی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)آیین پررمزوراز مهر بر اساس منابع مذهبی و تاریخی همچنین شواهد و یافتههای باستانشناختی، پهنه جغرافیایی وسیعی دارد. مهرپرستی برخلاف دامنه گسترده، منابع آیینی بسیار محدودی دارد. همین امر اساس مبهم ماندن بسیاری از حقایق آیین ...
-
بازخوانی و تحلیل کتیبه های معماری در نگاره های شاهنامه تهماسبی
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)حدود یک سوم از ۲۵۸ نگاره شاهنامه تهماسبی به تناسب مضمونِ خود، تصاویری از بناهای معماری را نشان میدهند که رویداد در کنار یا داخل آنها اتفاق میافتد. در این گروه از نگارهها بخش هایی از دیوارها متأثر از ساختمانهای واقعی ...
-
نقش فرازبانی نگارههای مکتب اصفهان در بازنمایی غم دوری از جابلقا
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)فرازبان در اصطلاح به معنای کاربرد گفتار بدون استفاده از لغات است؛ از این تعبیر در پدیدارشناسی مفهوم جابلقا در نگاره-های مکتب اصفهان بهره گرفته شده و بدین منظور سه نگاره از نگارههای مکتب اصفهان از آثار رضا عباسی و فرزندش ...
-
اِمتزاجِ دستاوردهای سبک امپرسیونیسم با هنرانتزاعی درقلمرو نقاشی وچاپ دستی (مکتب نیویورک: از 1940م تا به امروز)
(انجمن علمی هنرهای تجسمی ایرانIranian Scientific Association of Visual Arts, 2024-11-21)درسال 1940م. - به طور همزمان- دوجنبش در نیویورک به وجود میآید که اولین جنبش را «اکسپرسیونیسمِ انتزاعی» و شاخههای آن را نقاشی کُنشی یا ژِستورال (نقاشی حرکتی) یا اطواری، نقاشی عمل و یا انتزاعِ تغزلی و دومین جنبش را ...



