| dc.contributor.author | طباطبایی, نرگس سادات | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T21:53:03Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T21:53:03Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T21:53:03Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T21:53:03Z | |
| dc.date.issued | 2024-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2024-07-11 | en_US |
| dc.date.submitted | 1403-04-21 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | طباطبایی, نرگس سادات. (1402). ارزیابی محتوایی درسنامه آموزشی «فراز فارسی» بر اساس شاخصهای تاملینسون از دیدگاه مدرسان. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 225-249. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-6042 | |
| dc.identifier.uri | http://maz.journals.miu.ac.ir/article_9877.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126817 | |
| dc.description.abstract | کتاب درسی عضوی جدانشدنی از کلاس درس است. اهمیت کتاب در تدریس و یادگیری زبان فارسی انکارناشدنی است؛ در واقع بیشتر فارسیآموزان غیرایرانی، زبان فارسی را با کتاب آموزشی یاد میگیرند. این امر نشان میدهد که ارزیابی و تحلیل محتوای آن در بررسی کیفیت کتاب درسی لازم است؛ به این منظور شاخصهای شانزدهگانه تاملینسون (2011) به عنوان یکی از معیارهای کتاب خوب، مفید و جامع در نظر گرفته شد. در این پژوهش تلاش شد معیارهای تاملینسون در درسنامۀ «فراز فارسی» که یکی از مجموعههای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان است، از دیدگاه مدرسان این مجموعه آموزشی ارزیابی شود که آنها به طور مستقیم با منابع آموزشی یادشده سروکار دارند. ابتدا پرسشنامهای مبنی بر سنجش و میزان اثربخشی هر کدام از معیارهای تاملینسون تهیه شد و در اختیار سی نفر از مدرسان این مجموعه قرار گرفت تا به این پرسش پاسخ دهند که این معیارها تا چه اندازه در مجموعه آموزشی «فراز فارسی» رعایت شده است؟ سپس دادهها محاسبه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که معیارهای تاملینسون در مجموعه آموزش «فراز فارسی» بازنمایی خوبی داشته است و بین نظرات مدرسان تفاوت معناداری وجود ندارد؛ همچنین یافتهها نشان داد که مدرسان دید مثبتی نسبت به شاخصهای یادشده داشتهاند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | جامعه المصطفی العالمیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات آموزش زبان فارسی | fa_IR |
| dc.subject | فراز فارسی | fa_IR |
| dc.subject | درسنامه | fa_IR |
| dc.subject | فارسیآموز غیرایرانی | fa_IR |
| dc.subject | تاملینسون | fa_IR |
| dc.subject | ارزیابی محتوایی | fa_IR |
| dc.subject | نقد و تحلیل کتابها و منابع موجود در آموزش زبان فارسی | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی محتوایی درسنامه آموزشی «فراز فارسی» بر اساس شاخصهای تاملینسون از دیدگاه مدرسان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 225 | |
| dc.citation.epage | 249 | |