نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطباطبایی, نرگس ساداتfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:53:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:53:03Z
dc.date.available1403-12-20T21:53:03Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:53:03Z
dc.date.issued2024-02-20en_US
dc.date.issued1402-12-01fa_IR
dc.date.submitted2024-07-11en_US
dc.date.submitted1403-04-21fa_IR
dc.identifier.citationطباطبایی, نرگس سادات. (1402). ارزیابی محتوایی درسنامه آموزشی «فراز فارسی» بر اساس شاخص‌های تاملینسون از دیدگاه مدرسان. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 225-249.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_9877.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126817
dc.description.abstractکتاب درسی عضوی جدانشدنی از کلاس درس است. اهمیت کتاب در تدریس و یادگیری زبان فارسی انکارناشدنی است؛ در واقع بیشتر فارسی‌آموزان غیرایرانی، زبان فارسی را با کتاب آموزشی یاد می‌گیرند. این امر نشان می‌دهد که ارزیابی و تحلیل محتوای آن در بررسی کیفیت کتاب درسی لازم است؛ به این منظور شاخص‌های شانزده‌گانه تاملینسون (2011) به عنوان یکی از معیارهای کتاب خوب، مفید و جامع در نظر گرفته شد. در این پژوهش تلاش شد معیارهای تاملینسون در درسنامۀ «فراز فارسی» که یکی از مجموعه‌های آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است، از دیدگاه مدرسان این مجموعه آموزشی ارزیابی شود که آنها به طور مستقیم با منابع آموزشی یادشده سروکار دارند. ابتدا پرسشنامه‌ای مبنی بر سنجش و میزان اثربخشی هر کدام از معیارهای تاملینسون تهیه شد و در اختیار سی نفر از مدرسان این مجموعه قرار گرفت تا به این پرسش پاسخ دهند که این معیارها تا چه اندازه در مجموعه آموزشی «فراز فارسی» رعایت شده است؟ سپس داده‌ها محاسبه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که معیارهای تاملینسون در مجموعه آموزش «فراز فارسی» بازنمایی خوبی داشته است و بین نظرات مدرسان تفاوت معناداری وجود ندارد؛ همچنین یافته‌ها نشان داد که مدرسان دید مثبتی نسبت به شاخص‌های یادشده داشته‌اند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectفراز فارسیfa_IR
dc.subjectدرسنامهfa_IR
dc.subjectفارسی‌آموز غیرایرانیfa_IR
dc.subjectتاملینسونfa_IR
dc.subjectارزیابی محتواییfa_IR
dc.subjectنقد و تحلیل کتاب‌ها و منابع موجود در آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.titleارزیابی محتوایی درسنامه آموزشی «فراز فارسی» بر اساس شاخص‌های تاملینسون از دیدگاه مدرسانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری آموزش زبان و ادبیات فارسی به غیرفارسی زبانان، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue14
dc.citation.spage225
dc.citation.epage249


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد