| dc.contributor.author | آچاک, ایوب | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1403-12-20T21:52:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2025-03-10T21:52:56Z | |
| dc.date.available | 1403-12-20T21:52:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2025-03-10T21:52:56Z | |
| dc.date.issued | 2024-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1402-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2023-08-15 | en_US |
| dc.date.submitted | 1402-05-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آچاک, ایوب. (1402). ارزیابی تطبیقی و شخصیت محور داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 43-68. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2538-6042 | |
| dc.identifier.uri | http://maz.journals.miu.ac.ir/article_9189.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126810 | |
| dc.description.abstract | پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل شخصیتهای داستانی داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر در پنج حیطة نیازی دانشآموزان ذیل نظریة مذکور انجام شد. روش تحلیل و تجزیه اطلاعات به صورت کیفی-استنباطی و همچنین جمعآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و جامعة آماری پژوهش، کتاب های فارسی پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه خواهد بود. بر طبق نظریة انتخاب، انسان به وسیلة پنج نیاز اساسی؛ بقا، عشق و تعلق، قدرت، آزادی و تفریح(لذت)، برانگیخته میشود و تمام رفتارهای وی، نشاندهندة تلاش او برای برآوردن نیازها و حل تعارض بین این نیازهاست. به نظر گلاسر، آنچه در روانپزشکی سنتی بیماری روانی نامیده میشود، انتخاب نامناسب، انتخاب رفتار غیر مؤثر و ناکافی است که انسان بهوسیلة آن میخواهد نیازهای خود را ارضاء کند و در نتیجه بهراحتی قابل کنترل و درمان است. از همین جهت گزینش، سازماندهی و تدوین محتوا جهت ارضای این نیازها، در هر برنامه درسی و برای تمامی ردههای سنی بهویژه کودکان و نوجوانان، میبایست هوشمندانه، هدفمند و با توجه به حال، مقام و نیازهای مخاطب باشد. نتایج پژوهش نشان داد در داستانهای کتب متوسطه اول، نیاز به عشق و تعلقخاطر در اولویت بالاتری نسبت به چهار نیاز دیگر قرار داشته است و سپس نیاز به بقاء و نیاز به آزادی نیز هر کدام مجموعاً با 9 شخصیت در اولویت دوم قرار داشتند. پس از آن نیاز به تفریح با 8 شخصیت و در انتها نیز نیاز به قدرت با 5شخصیت در الویت قرار گرفتهاند که در نتیجه تحلیل و تفسیر دادهها و نتایج آماری پژوهش، مبرهن شد که داستانهای کتابهای فارسی متوسطه اول، حسب نظریة انتخاب ویلیام گلاسر به خوبی انتخاب و تدوین شدهاند و برای مخاطب با این گروه سنی مناسب و به متقضای حال و مقام بودند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | جامعه المصطفی العالمیه | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مطالعات آموزش زبان فارسی | fa_IR |
| dc.subject | شخصیتهای داستانی | fa_IR |
| dc.subject | نظریة انتخاب | fa_IR |
| dc.subject | ویلیام گلاسر | fa_IR |
| dc.subject | فارسی متوسطه اول | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی تطبیقی و شخصیت محور داستانهای کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجو معلم کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 14 | |
| dc.citation.spage | 43 | |
| dc.citation.epage | 68 | |
| nlai.contributor.orcid | 0009-0002-4770-8607 | |