نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآچاک, ایوبfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:52:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:52:56Z
dc.date.available1403-12-20T21:52:56Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:52:56Z
dc.date.issued2024-02-20en_US
dc.date.issued1402-12-01fa_IR
dc.date.submitted2023-08-15en_US
dc.date.submitted1402-05-24fa_IR
dc.identifier.citationآچاک, ایوب. (1402). ارزیابی تطبیقی و شخصیت محور داستان‌های کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر. مطالعات آموزش زبان فارسی, 8(14), 43-68.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_9189.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1126810
dc.description.abstractپژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل شخصیت‌های داستانی داستان‌های کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسر در پنج حیطة نیازی دانش‌آموزان ذیل نظریة مذکور انجام شد. روش تحلیل و تجزیه اطلاعات به صورت کیفی-استنباطی و همچنین جمع‌آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای و جامعة آماری پژوهش، کتاب های فارسی پایه هفتم، هشتم و نهم متوسطه خواهد بود. بر طبق نظریة انتخاب، انسان به ‌وسیلة پنج نیاز اساسی؛ بقا، عشق و تعلق، قدرت، آزادی و تفریح(لذت)، برانگیخته می‌شود و تمام رفتارهای وی، نشان‌دهندة تلاش او برای برآوردن نیازها و حل تعارض بین این نیازهاست. به نظر گلاسر، آنچه در روان‌پزشکی سنتی بیماری روانی نامیده می‌شود، انتخاب نامناسب، انتخاب رفتار غیر مؤثر و ناکافی است که انسان به‌وسیلة آن می‌خواهد نیازهای خود را ارضاء کند و در نتیجه به‌راحتی قابل کنترل و درمان است. از همین جهت گزینش، سازماندهی و تدوین محتوا جهت ارضای این نیازها، در هر برنامه درسی و برای تمامی رده‌های سنی به‌ویژه کودکان و نوجوانان، می‌بایست هوشمندانه، هدفمند و با توجه به حال، مقام و نیازهای مخاطب باشد. نتایج پژوهش نشان داد در داستان‌های کتب متوسطه اول، نیاز به عشق و تعلق‌خاطر در اولویت بالاتری نسبت به چهار نیاز دیگر قرار داشته است و سپس نیاز به بقاء و نیاز به آزادی نیز هر کدام مجموعاً با 9 شخصیت در اولویت دوم قرار داشتند. پس از آن نیاز به تفریح با 8 شخصیت و در انتها نیز نیاز به قدرت با 5شخصیت در الویت قرار گرفته‌اند که در نتیجه تحلیل و تفسیر داده‌ها و نتایج آماری پژوهش، مبرهن شد که داستان‌های کتاب‌های فارسی متوسطه اول، حسب نظریة انتخاب ویلیام گلاسر به خوبی انتخاب و تدوین شده‌اند و برای مخاطب با این گروه سنی مناسب و به متقضای حال و مقام بودند.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectشخصیت‌های داستانیfa_IR
dc.subjectنظریة انتخابfa_IR
dc.subjectویلیام گلاسرfa_IR
dc.subjectفارسی متوسطه اولfa_IR
dc.titleارزیابی تطبیقی و شخصیت محور داستان‌های کتب فارسی متوسطة اول بر اساس نظریة انتخاب ویلیام گلاسرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجو معلم کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue14
dc.citation.spage43
dc.citation.epage68
nlai.contributor.orcid0009-0002-4770-8607


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد