واکاوی جادوی مجاورت در کلمات قصار نهجالبلاغه
(ندگان)پدیدآور
رضائی, رمضاننصری, زهرا
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
اصطلاح جادوی مجاورت بیانگر برخی از توازنهای آوایی و موسیقایی است. این اصطلاح نخستین بار توسط شفیعی کدکنی مطرح شد. آوای مشترک میان واژهها، صرف نظر از معنای دور آنها سبب حضورشان در کنار یکدیگر میشود. ویژگیهای موسیقایی و آوایی عامل اصلی پیوند میان این واژهها است. جادوی مجاورت و همنشینی میان واژههایی که از آواهای مشترک تشکیل شدهاند، توجه مخاطب را به خویش جلب میکند و بدین ترتیب بُعد معنایی میان این کلمات را حس نکرده و در نتیجه آن را مانند واژههای مرتبط و وحدت یافته میپذیرد. این جستار بر آن است تا به روش توصیفی - تحلیلی و با تکیه بر دیدگاه شفیعی کدکنی به واکاوی جادوی مجاورت در کلمات قصار نهجالبلاغه بپردازد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که کاربست جادوی مجاورت در چارچوب صنایع ادبی تکرار، جناس، واجآرایی، سجع، طباق، تشابهالأطراف، مراعاتالنظیر و لف و نشر، انسجام و اتحاد معنایی را در حکمتهای نهجالبلاغه ایجاد کرده است. همنشینی صحیح واژگان موجب تمایز سبک امام علی (ع) شده است. کاربست صنایع لفظی و همنشینی آنها با یکدیگر و برخورداری از ویژگیهای آوایی مشابه، هارمونی و هماهنگی ویژهای را ایجاد کرده و بدین ترتیب، مفاهیمِ با تأکیدِ بیشتری را با خود به همراه دارد. بهکارگیری عناصر مشابه و تکرارهای آوایی، کارکرد معنایی را در متن به وجود آورده است. امام (ع) با استفاده از گزینش مناسب واژهها و همنشین کردن آنها در کنار یکدیگر و بهرهجستن از موسیقی میان عناصر، هماهنگی خاصی را در کلام خویش خلق نموده و بدین ترتیب میان واژگان و موسیقی پیوندی محکم برقرار کرده است.
کلید واژگان
جادوی مجاورتموسیقی درونی
کلمات قصار
نهجالبلاغه
زبانشناسی
شماره نشریه
44تاریخ نشر
2025-02-191403-12-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایراندکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
شاپا
2345-52332345-5241



