الگوی ارتباطات خردمندانه سازمانی براساس حکمتهای نهجالبلاغه
(ندگان)پدیدآور
حکاک, محمدحسین زاده نیکوئی, حمید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ارتباطات یکی از گستردهترین، مهمترین و پیچیدهترین جنبههای اجتماعی زندگی انسان است. ارتباطات سازمانی مسئله مهمی در سازمانها است و مهمترین وظیفه هر مدیر، توسعه سیستم ارتباطات سازمانی اثربخش است. به تجربه ثابت شدهاست که اگر ارتباطات صحیحی در سازمان برقرار نباشد، گردش امور مختل شده و کارها آشفته میشوند. عاملی که میتواند گرهگشای این مسئله باشد تا بتواند به فرد و سازمان یاری رساند، بنابر فرمایشات حضرت علی(ع) خرد است. ارتباطات درصورتیکه توأم با خردورزی باشد، میتواند در اثربخشی تعاملات فردی، گروهی و سازمانی مفید واقع شود. به همین منظور در این پژوهش مبحث ارتباطات خردمندانه مورد بررسی قرار میگیرد. این پژوهش برحسب نوع دادهها، کیفی و برحسب هدف، پژوهشی اکتشافی و برحسب رویکرد، استقرایی است. در این تحقیق از روش اسنادی و مطالعه نظری و از بین راهبردهای متنوع پژوهش کیفی، از راهبرد تحلیل مضمون استفاده میشود. با بررسی و مطالعه دقیق حکمتهای نهجالبلاغه، 282 مضمون پایه استخراج و از ترکیب و مقایسه مستمر مضامین پایه و براساس قرابت مفهومی و معنایی، 43 مضمون سازماندهنده و بعد از بررسی مضامین سازماندهنده از لحاظ محتوا و ماهیت و با توجه به ادبیات و پیشینه حوزه ارتباطات، 6 مضمون فراگیر(پیشرانهای ارتباطی فردی، پیشرانهای ارتباطی جمعی، بازدارندههای ارتباطی، اولویتسازهای ارتباطی، خردمندسازهای ارتباطی و پیامدها) به دست آمد.
کلید واژگان
امام علی(ع)نهجالبلاغه
ارتباطات
ارتباطات سازمانی
ارتباطات خردمندانه
مدیریت
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2023-11-221402-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایراندانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران
شاپا
2345-52332345-5241



