نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتلخابی, محمودfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:31:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:31:47Z
dc.date.available1403-12-20T21:31:47Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:31:47Z
dc.date.issued2008-06-21en_US
dc.date.issued1387-04-01fa_IR
dc.date.submitted2025-02-03en_US
dc.date.submitted1403-11-15fa_IR
dc.identifier.citationتلخابی, محمود. (1387). برنامه درسی مبتنی بر مغز. نوآوری های آموزشی, 7(3), 127-150.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1235
dc.identifier.urihttps://noavaryedu.oerp.ir/article_214718.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1125026
dc.description.abstractبرنامه درسی مجموعه فرصت‌هایی برای یادگیری است؛ اما آنچه واقعیت یادگیری است در حال تغییر است. بدین نحو که تلقی ما از یادگیری بر فرصت‌هایی که برای دانش‌آموزان فراهم می‌آوریم، تأثیر خواهد گذاشت. یکی از زمینه‌هایی که بر مفهوم یادگیری تأثیر می‌گذارد، پژوهش‌های مربوط به مغز است. در این دیدگاه مغز کلیتی بی‌نظیر است که در نظام‌های آموزشی تکه‌تکه شده و تفاوت میان آن‌ها مورد غفلت قرار گرفته است. از این‌رو آگاهی ما دربارت مغز ممکن است دانش برنامه درس را متأثر سازد. به‌عنوان مثال اینکه ما بدانیم واقعیت یادگیری حاکی از فرایند برقراری مجدد شبکه عصبی است. به این پرسش منتهی خواهد شد که آیا برنامه درسی چننی فرصتی را فراهم می‌آورد. در این مقاله کوشش شده است که دیدگاه مطالعات مغز را نسبت به عناصر برنامه درسی آشکار سازد.نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که اهداف برنامه درسی باید با زندگی واقعی دانش‌آموزان مرتبط گردد. در این برنامه درگیر شساختن تمام قسمت‌های مغز از اهمیت ویژه برخوردار است، ضمن آنکه بر نقش هنر و موسیقی تأکید می‌شود. ارزشیابی به فرایند یادگیری معطوف است و خود ارزیابی دانش‌آموزان را ارج می‌نهد. از آنجا که مغز شبکه‌ای منحصر به فرد و‌آهنگ رشد کودکان متفاوت است، بنابراین برنامه درسی را صرفاً متناسب با سن زمانی دانش‌اموزان نمی‌توان تهیه کرد. این نوع برنامه به غنی‌سازی محیط یادگیری تمایل دارد و بر فضای عاطفی مناسب تأکید می‌کند. همچنین این برنامه زندگی اجتماعی در مدرسه را پشتیبانی می‌کند و تفاوت سبک‌ها و ترجیحات دانش‌اموزان را مورد توجه قرار می‌دهد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofنوآوری های آموزشیfa_IR
dc.relation.ispartofEducational Innovationsen_US
dc.subjectبرنامه درسیfa_IR
dc.subjectعناصر برنامه درسیfa_IR
dc.subjectآموزش مبتنی بر مغزfa_IR
dc.subjectیادگیریfa_IR
dc.titleبرنامه درسی مبتنی بر مغزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دوره دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue3
dc.citation.spage127
dc.citation.epage150


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد