دوره 14, شماره 32
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
راهکارههای حل تعارض ضرورت علّی و اراده آزاد بر اساس مبانی فلسفی علامه طباطبائی
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)رابطه ضروری میان علت تامه و معلول امری پذیرفته شده در سنت فلسفه اسلامی است. در این میان اطلاق این اصل و ورود آن بر عالم انسانی موجب تقابل ضرورت علی با آزادی اراده است. برخی آزادی اراده، که قوام آن به امکان انتخاب میان فعل ...
-
افلاطونپژوهیِ فریدریش شْلِگِل: بیانِ امرِ نامتناهی در افلاطونِ رُمانتیک
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)افلاطونپژوهی در اواخرِ قرنِ هژدهم و اوایلِ قرنِ نوزدهم دستخوشِ تغییراتِ بنیادین شد. عمدهی این تغییرات در آلمان و با محوریتِ دو افلاطونشناسِ رمانتیک، فریدریش شلگل و فریدریش شلایرماخر رخ داد. این انقلابِ نظری البته پیشتر ...
-
بررسی انتقادی توجیه معرفتی ابن سینا بر اتحاد عاقل و معقول با تکیه بر قرائت فیاض لاهیجی
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)گزاره عاقل و صورت معقول متحدند گزارهای است که دلایلی برهانی آن را موجّه میکنند یکی از دانشورانی که به توجیه این گزاره توجه کرده، شیخ الرئیس ـ ابن سینا ـ است. بررسی این گزاره یکی از مهمترین مبانی علم شناسی سینوی است. ابن ...
-
خداناباوری ضعیف و غیرجزمی دیوید هیوم نگاهی نقادانه به تفاسیر خداناباور محض، ندانمگرای محض، خداپرست حقیقی، و خداباور ظریف از دیوید هیوم
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)در نیمة دوم سدة هجدهم، هیوم با نشر فلسفة غیردینی وجود خدای مسیحیت را نامحتمل دانست، و از سوی همعصران خود نشان خداناباور محض را دریافت کرد. بهتازگی، و بهرغم تفسیرهای دو قرن گذشته، هیوم نه بهعنوان فیلسوفی خداناباور، ...
-
پیوند کنش و شخصیت اخلاقی در فن شعر ارسطو
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)از دیدگاه ارسطو شخصیتتراژدی باید از نظر اخلاقی خوب، یعنی فضیلتمند باشد و برای اینکه بتواند در مسیر سعادت قرار گیرد، باید طی کنش انتخابگرانه و آگاهانه، قاعدۀ حد وسط اخلاقی را رعایت کند. بر همین مبنا، در این پژوهش این پرسش ...
-
حرکت بُرداری جوهر؛ تکملهای بر حرکت جوهری ملاصدرا «نظریۀ حکیم متألّه استاد عابدی شاهرودی»
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)مسئلۀ«حرکت» از جمله مسائلی است که از همان آغاز و شگلگیری فلسفه در ایران و یونان، شکل گرفت و مورد توجه و تاکید فیلسوفان واقع شد و از این رو، رسالهها و کتابهای بسیاری در این باره نوشتهاند. یکی از آن مسائل که ذیل این موضوع ...
-
دیالکتیک شر در فلسفه هگل
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)چکیده: سرآغاز سرنوشت ما با شر پیوند خورده به گونهایی که داستان اولین انسان، یعنی آدم و حوا فقط یک اسطوره تهی و داستان دینی نیست، بلکه روایت نبرد آزادی و خودمختاری انسان است. شر در اندیشه هگل مربوط به خود اندیشه است. هگل ...
-
نسبت سبک زندگی با معنای زندگی در اندیشه رواقیون
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)در این مقاله نسبت سبکزندگی با معنایزندگی در مکتب رواقی مورد بررسی است. مکتبی کهن که معنای فلسفه را شیوه زیستن می داند و داعیه سبک سازی دارد و آموزه های آن امروزه مورد توجه قرار گرفته است. چگونگی سبکزندگی از دغدغههای ...
-
الهیاتِ عشق: گذر از آگاپه به اروس و لوازمِ خداشناسانهیِ آن
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)کتابِ مقدس، بر آمیختگیِ ایمان و عشق، گواهی میدهد؛ اما هیچگاه عشق محور الهیات قرار نگرفت و الهیدانها به آن بیتوجهی کردند. در این نوشتار ابتدا عواملِ بیتوجهی به مفهومِ عشق در الهیات بررسی شد. این امر ناشی از پذیرش تصویری ...
-
جایگاه انتخاب عقلانی در افعال اختیاری انسان از دیدگاه صدرالمتألهین
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)ملاصدرا نفس ناطقه را دارای شئون ادراکی و اجرایی میداند. انسان میتواند در مسیر اندیشه تا عمل با حضور عقل عملی هنگام تزاحمهایی که احیاناً بین قوه ناطقه و سایر قوای نفس به وجود میآید انتخاب صحیح داشته باشد. این پژوهش قصد ...
-
ارزیابی آراء ابنسینا دربارهی فردیت بر اساس اینباوری
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)چکیدهوجود ویژگی اینبودگی در اشیاء، از جمله راهحلهایی است که برای حل مسئلهی تمایز و مسئلهی فردیت در اشیاء ارائهشده است. باور به وجود چنین ویژگیای به فلسفه دانس اسکاتس باز میگردد. اغلب اندیشهی وی را تحت تاثیرابنسینا ...
-
خداباوری و انگارههای ضدشهودی
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)علم شناختیِ دین با رویکردی علمی بهدنبال یافتنِ تبیینهای علّی دربارۀ منشأ، رواج و انتقال باورهای دینی است. یکی از باورهای مرتبط با حوزۀ دین، باور به مفاهیم ضدشهودی است. مفاهیم ضدشهودی، مفاهیمی هستند که با شهودهای معمول ...
-
تحلیل ملاک ثانویت معقول و بررسی معقول اول یا ثانی بودن وجود
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)"عروض و اتصافِ خارجی یا ذهنی" ملاک مشهوری برای تقسیم معقولات به "اولی و ثانویِ منطقی و ثانویِ فلسفی" است. این ملاک علاوه بر عدم وضوح معنایی، حاکی از معنایی دو سویه است، یعنی متکی به "عارض-معروض" و یا "صفت-موصوف" است، در ...
-
جنون فلسفه: نظریهی مثل افلاطون و نسبت آن با اندیشههای اخلاقی و سیاسی او
(دانشگاه زنجان, 2024-08-22)در مقالۀ حاضر میکوشیم نسبت بین نظریۀ مثل افلاطون و اندیشههای اخلاقی و سیاسی او را بررسی کنیم. نخست گزارشی اجمالی از سیر تکوین نظریۀ مثل در محاورات «منون»، «فایدون» و «جمهوری» ارائه میدهیم. سپس میکوشیم از مسیری دیگر ...



