نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعابددوست, حسینfa_IR
dc.contributor.authorکاظم پور, زیباfa_IR
dc.date.accessioned1403-12-20T21:07:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2025-03-10T21:07:20Z
dc.date.available1403-12-20T21:07:20Zfa_IR
dc.date.available2025-03-10T21:07:20Z
dc.date.issued2024-07-22en_US
dc.date.issued1403-05-01fa_IR
dc.date.submitted2022-07-08en_US
dc.date.submitted1401-04-17fa_IR
dc.identifier.citationعابددوست, حسین, کاظم پور, زیبا. (1403). تحلیل هم‌نشینی و جانشینی نشانه‌های نوشتاری و تصویری در لوگوهای فارسی برنامة کودک. فصلنامه رسانه, 35(2), 131-154. doi: 10.22034/bmsp.2023.350931.1755fa_IR
dc.identifier.issn1022-7180
dc.identifier.issn2645-3797
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2023.350931.1755
dc.identifier.urihttps://qjmn.farhang.gov.ir/article_201801.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/1123165
dc.description.abstractلوگوی فیلم یک نشانه است که علاوه بر انتقال مفاهیم نوشتاری از جنبه‌های بصری و زیبایی‌شناختی نیز برخوردار است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که رابطة نشانه‌های تصویری و نوشتاری در لوگوتایپ (نشانه‌نوشته)‌های تلفیقی برنامة کودک چگونه است و این روابط در فرایند انتقال معنا چه نقشی دارند. هدف تحقیق، تحلیل روابط هم‌نشینی و جانشینی نشانه‌های تصویری و نوشتاری در این لوگوتایپ‌ها و توصیف کارکرد ارجاعی آن‌ها با محتوای فیلم است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب ترکیبی از روش کتابخانه‌ای از طریق فیش‌برداری و تصویرخوانی و مشاهده‌های میدانی از طریق ارائة پرسش‌نامة باز و مصاحبه با کودکان است. تجزیه‌تحلیل یافته‌ها کیفی است. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد رابطة هم‌نشینی و جانشینی نشانه‎های نوشتاری و تصویری در لوگوتایپ‌‌های برنامة کودک به‌شکل ویژه‌ای قابل شناسایی است. هم‌نشینی این نشانه‌ها وجه آشنایی‌زدایی و منحصربه‌فرد بودن آن را تقویت می‌کند و نتیجة آن ایجاد جذابیت بصری و تمایز نسبت به سایر لوگوتایپ‌هاست. در مواردی این روابط، خوانایی لوگو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رابطة جانشینی زمانی رخ می‌دهد که نشانه‌هایی از فیلم یا محتوای آن، جایگزین حروف لوگو می‌شود و خوانش هم‌زمان نوشتار و درک تصویری آن با توجه به محتوای فیلم برای مخاطب کودک صورت می‌گیرد.کلیدواژه: رابطة هم‌نشینی، رابطة جانشینی، نشانه‌های تصویری، نشانه‌های نوشتاری، لوگوتایپ (نشانه‌نوشته) فارسی، برنامة کودک.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمعاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه رسانهfa_IR
dc.relation.ispartofRasanehen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22034/bmsp.2023.350931.1755
dc.subjectرابطة هم‌نشینیfa_IR
dc.subjectرابطة جانشینیfa_IR
dc.subjectنشانه‌های تصویریfa_IR
dc.subjectنشانه‌های نوشتاریfa_IR
dc.subjectلوگوتایپ (نشانه‌نوشته) فارسیfa_IR
dc.subjectبرنامة کودکfa_IR
dc.titleتحلیل هم‌نشینی و جانشینی نشانه‌های نوشتاری و تصویری در لوگوهای فارسی برنامة کودکfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان (نویسنده مسئول)، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکتری پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume35
dc.citation.issue2
dc.citation.spage131
dc.citation.epage154
nlai.contributor.orcid0000-0001-6413-9130
nlai.contributor.orcid0000-0002-6413-0369


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد