بررسی پیکره - بنیان حروف اضافۀ مکانی در کتابهای درسی دوره ابتدایی: رویکرد شناختی
(ندگان)پدیدآور
قیومی, مسعودصالحی, الهامعلیجانی, اعظم
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله حاضر بررسی حروف اضافۀ مکانی «در»، «به»، «روی» و «زیر» در چارچوب زبانشناسی شناختی است. ماهیت این پژوهش تحلیلی و آماری است و نوع روش پیکره - بنیان است. در تحلیل این پژوهش تلاش میشود از یک پیکرۀ زبانی حاصل از متون درسی فارسی، علوم، مطالعات اجتماعی و هدیههای آسمانی پایههای اول تا ششم استفاده شود و جملات شاهد حاوی حروف اضافۀ منتخب از این پیکره استخراج شده و از نظر معنایی برچسبگذاری گردد. در تحلیل داده ها از رویکرد پیشنمونه راش (1975) و چندمعنایی سامانمند تایلر و ایوانز (2003) در چارچوب معنی شناسی شناختی استفاده شده است. نتیجه حاصل از تحلیل انجام شده این است که معنی سرنمون حروف اضافۀ مکانی در کتابهای درسی (عام- دامنه (open domain)) الزاماً با معنی غالب حرف اضافه در دروس مختلف (خاص- دامنه (domain specific)) یکسان نیست و ممکن است معنی پربسامد یک معنا در یک درس با معنای سرنمون یکسان نباشد. این یافته میتواند در فرایند آموزش محتوای درسی و تواناییهای شناختی دانشآموزان و همچنین آموزش فارسی به غیرفارسی زبانان مورد توجه قرار گیرد.
کلید واژگان
زبانشناسی شناختیمعنیشناسی شناختی
زبانشناسی پیکرهای
نظریه پیشنمونه
تحلیل شعاعی
پژوهش های توصیفی زبان شناسی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشیار زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیدانشجوی دکتری زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
دانشجوی دکتری علوم شناختی مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی
شاپا
2252-07402322-4975



