مجاز مفهومی در سینمای ایران: مطالعة موردی فیلم رقص در غبار
(ندگان)پدیدآور
کاویانی فردزاده, الهاممولودی, امیرسعید
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
زبانشناسی شناختی استعاره و مجاز را شالودۀ تفکر بشری میداند، بنابراین این سازوکارهای شناختی علاوه بر کلام، در وجههای غیرکلامی نیز بازنمایی میشوند. نشانهشناسی شناختی، به بررسی نحوة بازنمایی این سازوکارها در وجوه مختلف و نحوة اثرگذاری آنها در معناسازی میپردازد. هدف پژوهش حاضر مطالعۀ نوع و فراوانی مجازهای مفهومی بهکار رفته در سینما بهعنوان یک رسانۀ چندوجهی است. بدین منظور از نظریۀ مجاز مفهومی، بسط نظریۀ استعارۀ چندوجهی به مفهومسازیهای مجازی و همچنین طبقهبندی ردن و کوچش (۱۹۹۹) از انواع مجاز در مطالعۀ فیلم رقصدرغبار استفاده شده است. نتایج نشان داد که در فیلم مورد نظر از انواع گستردهای از مجازهای مفهومی استفاده شده است که برخی از آنها در یک مدلشناختی آرمانی (مشآ) خاص صرفاً بهصورت تکوجهی بازنمایی شدهاند؛ از جمله مجاز قسمتی از یک صورت بهجای کل صورت (مشآ کاهش)، مجاز مکان بهجای رویداد (مشآ مکان) یا مجاز بیشترین مقدار مقیاس بهجای کل مقیاس (مشآ مقیاس)؛ در حالیکه بازنمایی بسیاری دیگر از انواع مجازها بهصورت چندوجهی است.
کلید واژگان
سینمای ایرانمجاز مفهومی
مجاز تصویری
مجاز چندوجهی
مدل شناختی آرمان
پژوهش های توصیفی زبان شناسی
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2024-11-211403-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علومانسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایراناستادیار بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
شاپا
2252-07402322-4975



