رسانهها و مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران: بررسی مقایسهای کارکرد رسانههای سنّتی و نوین
(ندگان)پدیدآور
اسمعیل زاد, علیرضاشاکری خویی, احسانجهانگیری, مسعود
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رسانهها بهعنوان مهمترین مجرای ارتباطی سیاسی میتوانند نقش تعیینکننده و حسّاسی در میزان مشارکت سیاسی داشته باشند. رسانهها میتوانند به نگرش، آگاهی و درنهایت مشارکتپذیری مردم در عرصه سیاسی و بهویژه انتخابات جهت دهند. این جهتدهی غالباً بهصورت غیرمستقیم یا گاهی مستقیم، بهطور گسترده اطلاعات و آگاهیهایی را در این زمینه به مخاطبان خود عرضه میدارد. با توجه به نقش مؤثری که رسانههای سنتی (همچون تلویزیون) و رسانههای نوین (رسانههای اجتماعی)، در جهتدهی افکار و رفتار رأیدهی شهروندان در عرصه سیاسی ایفا میکنند، این پرسش مطرح میشود که چگونه میتوان از رسانهها در ارتقاء هرچه بیشتر سطح مشارکت سیاسی، بهویژه وجه انتخاباتی آن در کشور بهرهمند شد؟ روش پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که با توجه به انحصار تلویزیون دولتی و ماهیت تکصدایی آن، شهروندان طی سالهای اخیر به رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزارهایی که آزادی بیشتری در اختیار ایشان قرار میدهد، نگاه میکنند و از آن بهعنوان تریبون کلیدی خود جهت کنش و مشارکت سیاسی بهره بردهاند. در مقابل، صداوسیما، بهوضوح از عرصه مجازی و امکانات رسانههای اجتماعی جهت تشویق مشارکت سیاسی و جلب نظر افکار عمومی بازمانده است. فضای مجازی بهعنوان رقیبی برای رسانه ملی، در آموزش، آگاهسازی و اطلاعرسانی و اقناع افکار عمومی نقش برجستهتری یافته است؛ نقشی که الزاماً در هماهنگی با اهداف نظام سیاسی نبوده است. این موضوع با فیلترینگ گسترده رسانههای اجتماعی و تلاش برای اجرای طرح اینترنت ملی بهوضوح قابلمشاهده است. همچنین، در موارد زیادی مشاهده میشود که رسانههای سنّتی در عمل به حدود تکالیف قانونی مزبور تن ندادهاند و با بهکارگیری انواع ترفندهای خاص رسانهای، قواعد و اصول مزبور را با طرفداری از چنین و چنان نامزد انتخاباتی، نقض میکنند. امری که بهویژه با توسعه نقشآفرینی رسانههای دیجیتال و مخصوصاً در بستر اینترنتی و فضای مجازی بسیار پیچیدهتر شده است. این رسانهها غیرمستقیم، با آگاهی، آزادانه یا تحتفشار فرد یا گروههای خاص، به جانبداری عامدانه میپردازند؛ موضوعی که در تضاد با رسالت، مأموریت و اهداف رسانهها از دخالت ایشان در امر انتخابات است و در انتها منجر به تغییر غیرعادلانه گرایش رأیدهندگان و درنهایت نتیجه نهایی انتخابات میگردد.
کلید واژگان
رسانههای نوینرسانههای سنتی
مشارکت سیاسی
انتخابات
تلویزیون
رسانههای مجازی
رسانههای اجتماعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2023-12-221402-10-01
ناشر
انجمن مطالعات سیاسی حوزهسازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایراناستادیار، گروه علوم سیاسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
دانشجوی دکتری، گروه علوم سیاسی (گرایش جامعهشناسی سیاسی)، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
شاپا
2345-26762645-5811
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران
مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها ...
-
بررسی رابطه بین استفاده از رسانههای جمعی واعتماداجتماعی دردانشجویان
شریف زاده, حکیمه السادات؛ میرمحمدتبار, سیداحمد؛ سهرابی, مریم (پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها, 2015-08-23)هدف: امروزه ویژگیهای دنیای معاصر منتج به اهمیت فزایندۀ اعتماد در بسیاری از حوزههای زندگی اجتماعی شده است، بهطوریکه توسعۀ جامعۀ مدنی، سرمایۀ اجتماعی و رشد و ...
-
نقد کتاب «گزارشگری برای روزنامهنگاران»
کیا, علیاصغر (خانه کتاب, 2016-09-01)کتاب اصلی بهعنوان یکی از منابع مهم آموزش روزنامهنگاری در دانشگاههای خارج از کشور، بهطور دقیق و مناسب برای ترجمه انتخاب شدهاست و میتواند منبع آموزشی مناسبی برای دانشجویان باشد و در درسهای گزارشنویسی رادیو و تلویزیون ...



