• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست نامه علم و فناوری
    • دوره 06, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سیاست نامه علم و فناوری
    • دوره 06, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سواد دیجیتال: راهکاری برای پوشش شکاف دیجیتال و پرورش شهروند دیجیتال

    (ندگان)پدیدآور
    کاظم پوریان, سعیدعبدلی, سمانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    615.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ورود به عصر فناوری و سیطرۀ اینترنت، از مصادیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در دهه های اخیر، زندگی انسان عصر جدید را تحت تأثیر قرار داده است؛ اما بی شک تمامی نقاط جهان به یک میزان از امکانات فناورانه و دیجیتالی بهره مند نشده اند و این باعث ایجاد شکافی عمیق میان کشورهای برخوردار و محروم می شود؛ شکافی که با وجود سرمایه گذاری های عظیم و تلاش دولت ها برای رفع آن، همچنان گریبان گیر برخی مناطق جهان است. سواد دیجیتال یکی از روشهای رفع این شکاف، و حاوی مهارت هایی است که به شهروندان دیجیتال، در نقش افرادی که باید با رفتارهای امنیتی، قانونی و اخلاقی در استفاده از فناوری های دیجیتال آشنا باشند، کمک می کند تا بتوانند به خوبی دانش خود را با عصر اطلاعات تطبیق دهند و از کمترین امکانات و تجهیزات فیزیکی به بیشترین بهره داری دست یابند. هدف از این پژوهش، بررسی وضعیت شکاف دیجیتال در عصر حاضر و ارائۀ راهکارهایی برای کاهش این شکاف در میان شهروندان دیجیتال است؛ بنابراین ضمن تشریح مفاهیم سواد دیجیتال و شکاف دیجیتال، علل ایجاد شکاف دیجیتال بررسی می شود و درنهایت، راهکارهایی، ازجمله تنظیم برنامه های آموزشی، فرهنگ سازی و استفاده از تجارب کشورهای پیشگام برای برطرف سازی این شکاف ارائه می شود.
    کلید واژگان
    سواد دیجیتال
    شکاف دیجیتال
    شهروند دیجیتال

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-01-20
    1395-11-01
    ناشر
    دانشگاه صنعتی شریف (پژوهشکده سیاستگذاری)
    Sharif University of Technology (Policy Research Institute)
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات امنیت اطلاعات، دانشگاه شاهد
    دانشجوی دکتری علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی

    شاپا
    2476-7220
    2717-1973
    URI
    http://stpl.ristip.sharif.ir/article_4480.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/111682

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی تاثیر محتوای تبلیغات در بازی های دیجیتال بر یادآوری برند در بین بازیکنان بازی های دیجیتال 

      بشیرپور, مهدی؛ دهدشتی شاهرخ, زهره (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2022-12-22)
      بازی‌های دیجیتال جدیدترین رسانه برای تبلیغات در فضای مجازی می‌باشند و در بین رسانه‌های دیجیتال برای تبلیغات سریع‌ترین رشد رادارند، در این تحقیق با هدف بررسی تأثیر محتوای تبلیغاتی در بازی‌های دیجیتال بر یادآوری تبلیغات ، 5 ...

    • میزان بهره‌گیری از استانداردهای ابرداده‌ای در ذخیره‌سازی نسخه‌های خطی موجود در پایگاه‌‌‌های نسخه‌های خطی فارسی 

      عربگری, لیلا؛ کربلا آقایی‌کامران, معصومه؛ رضایی‌‌شریف‌‌آبادی, سعید (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2013-11-22)
      هدف: پژوهش حاضر به بررسی میزان بهره­گیری از استانداردهای ابرداده­ای در پایگاه­های نسخه­های خطی فارسی، و نوع و فراوانی این استانداردها در فرآیند دیجیتال­سازی این پایگاه­ها می‌پردازد. روش/رویکرد پژوهش: روش پژوهش حاضر، پیمایشی ...

    • بومیان دیجیتال و مهاجران دیجیتال: ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و شیوه‌های مؤثر تعامل (یک مطالعه مروری) 

      صدیقه احمدی؛ زهرا زینلی (مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی, 2023-08-21)
      زمینه و هدف: مهاجران دیجیتال، افرادی هستند که از یک نسل به نسلی دیگر مهاجرت کرده‌اند و بومیان دیجیتال، نسل جدیدی از افراد هستند که در دنیای دیجیتال بزرگ شده‌اند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌ها، تفاوت‌ها و شیوه‌های مؤثر ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب