ساختار التفات و جنبههای هنری- معنایی آن در قرآن (پژوهشی در سطح صیغههای ضمایر)
(ندگان)پدیدآور
امانی, رضافرهادی, ام البنیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
ساختار التفات، یکی از پربسامدترین ساختارهای بیانی قرآن است که دارای گونههای مختلفی چون تصرَف در زمان افعال (به کارگیری زمان حال به جای زمان گذشته یا بالعکس و ...)، تغییر رویکرد ضمایر و افعال (از غایب به مخاطب یا بالعکس و ...) و کاربرد اسم به جای ضمیر یا بالعکس، میباشد.
    در پژوهش حاضر، ضمن نگاهی گذرا به مفهوم و کارکرد فنَ التفات و انواع آن، به تحلیل جنبههای هنری و معنایی این صنعت در سطح صیغههای ضمایر (غایب به مخاطب، غایب به متکلَم، متکلَم به مخاطب، متکلَم به غایب و مخاطب به غایب) در نمونههای قرآنی آن پرداخته شده است. 
    شناخت دامنهی هر یک از انواع التفات –از جمله در سطح ضمایر- ما را در درک ماهیَت و کارکرد این صنعت بلاغی  و نیز جنبههای هنری و معنایی آن در کلام وحی یاری خواهد رساند. در نهایت اینکه بررسی نمونههای التفات در قرآن، بیانگر این مطلب است که این الگوی زبانی علاوه بر کارکرد هنری و زیباشناختی خود، نقش بسیار مهمَی در انتقال مقصود گوینده کلام به مخاطبان و میزان تأثیرگذاری و ماندگاری آن دارد.
کلید واژگان
قرآن کریمبلاغت
صنعت التفات
معنا
ضمایر
تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرآنی خویسازمان پدید آورنده
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریمکارشناسی ارشد دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه
شاپا
2645-57142676-6035




