تحلیل محتوای هستیشناسانه داستانهای مثنوی مبتنی بر رویکرد محتوایی آموزش تفکر و مناسبت آن با تربیت دینی مقطع ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
اجلالی, زینبمؤمنی مهموئی, حسینعالی, مرضیه
نوع مدرک
Textعلمی-پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای هستیشناسانه داستانهای مثنوی مبتنی بر رویکرد محتوایی آموزش تفکر و مناسبت آن با تربیت دینی مقطع ابتدایی بود. بدین منظور با روش تحلیل محتوای کیفی نخست مبانی نظری آموزش تفکر و تربیت دینی مطرح و ضمن اشاره به انتقادهای صورت گرفته از حافظه پروری از میان رویکردهای موجود، رویکرد محتوایی تبیین و در ادامه مضامین هستیشناسانه در این رویکرد معرفی و نهایتاً داستان هایی از مثنوی که مرتبط با ساحت های هستیشناسانه فلسفی (خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی) بود معرفی و نشان داده شد که هر داستان کدامیک از ساحتها یا چند ساحت فلسفی را در درون خود دارد و مناسب استفاده در برنامه تربیت دینی دوره ابتدایی است. همچنین بیان گردید، حکایتهای موجود در مثنوی مبتنی بر رویکرد محتوایی نیازمند بازنویسی است، به گونهای که این داستانها که دارای غنای ادبی بالایی است باید سادهسازی شوند تا بتوانند ضمن فراهم نمودن زمینه تأمل و تفکر در کلاس، اهداف تربیت دینی مقطع ابتدایی که عمدتاً آشنایی با مضامین خداشناسی، جهانشناسی و انسانشناسی است را به شکل مناسبتری فراهم نمایند.
کلید واژگان
فلسفه برای کودکانرویکرد محتوایی
مثنوی
مضامین فلسفی
آموزش تفکر (تفکر انتقادی، خلاق، مسئولانه و...)
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2024-01-211402-11-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی،گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه، خراسانرضوی، ایراندانشیارگروه علومتربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه، خراسانرضوی، ایران
ستادیار مدعو گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتحیدریه، خراسانرضوی، ایران و عضو هیات علمی دانشگاه تهران
شاپا
2383-07002383-0719



