نقش اقتصاد تجربه گردشگری روستایی بر دلبستگی مکان و نیات رفتاری گردشگران روستایی )مورد مطالعه : مناطق ییلاقی رامسر و چالوس(
(ندگان)پدیدآور
باسخا, مهدیحسینی امیری, سید محمودروحی نژاد, سالومهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این مطالعه، بررسی اثر اقتصاد تجربه گردشگری در مناطق روستایی و ییلاقی رامسر و چالوس بر دلبستگی به مکان و نیات رفتاری گردشگران از طریق احساسات دلپذیر و خاطرات مثبت گردشگران بوده است. این پژوهش، اکتشافی - توصیفی از نوع پیمایشی و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده است .184 پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس، در بهار و تابستان سال 1396 بین گردشگران و بازید کنندگان از مناطق روستایی و ییلاقی چالوس و رامسر در شمال ایران توزیع شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش، 171 پرسشنامه انتخاب و از معادلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که: اقتصاد تجربه گردشگری روستایی با برانگیختگی دلپذیر رابطه معناداری دارد، برانگیختگی دلپذیر حاصل از تجربه، با خاطرات رابطه معناداری دارد و برانگیختگی دلپذیر با نیات رفتاری گردشگران دارای رابطه معناداری نیست؛ بنابراین، اقتصاد تجربه بر دلبستگی به مکان و در نهایت نیات رفتاری گردشگران نقش مهمی ایفا میکنند. همچنین این پژوهش میتواند، پژوهش گران آتی را به سمت مفاهیم مدیریتی در صنعت گردشگری، خاصه گردشگری روستایی، مرتفع ساختن محدودیتها و در نهایت ارائه راهکارها و پیشنهادهای سازنده برای سازمانها و مراکز مربوطه، هدایت نماید
کلید واژگان
اقتصاد تجربهگردشگری روستایی
خاطرات
دلبستگی مکان
نیات رفتاری
شماره نشریه
47تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه علامه طباطباییAllameh Tabataba’i University
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی بینالملل، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی نیما، محمودآباداستادیار گروه مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی بینالملل، دانشکده مدیریت، موسسه آموزش عالی نیما، محمودآباد
شاپا
2322-32942476-597X




