تحلیل عددی کارایی خنککاری پره توربین گاز با استفاده از شکل جدید سوراخ های لبه پره توربین
(ندگان)پدیدآور
محمودی, مصطفیپیرکندی, جاماسبشادروان, محسنزهیری مینابی, محمدرضانوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این تحقیق به بررسی خنککاری پره های توربین گاز با استفاده از سوراخهای استوانهای، مخروطی و شبدری و تأثیر شیار عرضی بر کارایی سوراخ خنککننده پرداخته شدهاست . هدف تحقیق، یافتن بهینهترین هندسهی سوراخ خنککاری جهت دستیافتن به بالاترین کارایی سوراخ خنککننده در پره توربین گاز میباشد. در این تحقیق شبیهسازی پره بهصورت سهبعدی وحل عددی بر اساس مدل آشفتگیk-e realizable انجام شده است. در شبیه سازی سیال خنککننده با زاویه30 درجه نسبت به خطوتر لبهی جلویی پره و در نسبت دمش 1و 5/1 و2 درصد بهجریان اصلی تزریق شده است. تزریق سیال خنککننده به هر سه نوع هندسه خنک کاری استوانه ای، مخروطی و شبدری و در حالتهای با شیار عرضی و بدون آن، انجام شده است. بر اساس نتایج به-دست آمده بیشترین کارایی خنککاری در لبه حمله به میزان 227/49% و میانگین کارایی خنککاری برای سطح مکش پره 7/14% حاصل شده است که مربوط به شکل شبدری با شیار عرضی ودر نسبت دمش2درصد جریان عبوری از پرهتوربین میباشد.
کلید واژگان
کارایی خنک کاریخنک کاری لایه ای
سوراخ خنک کاری شکل داده شده
پره توربین گاز
حل عددی
(CFD) دینامیک سیالات محاسباتی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-01-201399-11-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایراندانشیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران




