طراحی کنترلکننده بهینه فعال با سطح لغزشی انتگرال مرتبه کسری برای سیستم تعلیق خودرو
(ندگان)پدیدآور
بلوچیان, سعیدداودی مقدم, سهیلانوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله کنترلکننده بهینه مدلغزشی انتگرالی با مشتقات مرتبه کسری برای سیستم تعلیق فعال یک چهارم خودرو، جهت دستیبانی به کنترل ایمن و راحتی سرنشینان در حضور عدم قطعیتها، طراحی میشود. با توجه به دینامیک غیرخطی محرک هیدرولیکی، باید کنترلر به گونهای طراحی شود تا سیستم در مقابل تغییر پارامترها، مقاوم باشد. از اینرو کنترل مدلغزشی که یک روش کنترل مقاوم است مورد استفاده قرار میگیرد. در روش پیشنهادی، کنترلکننده مدلغزشی با سطح انتگرال مرتبه کسری در یک سیستم تعلیق خودرو تعریف خواهد شد. در کنترلکننده برای بدست آوردن مقادیر بهینه، پارامترهای سطح لغزش مرتبه کسری توسط الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات بهینهسازی میشود. در نهایت جهت بررسی صحت روش پیشنهادی، سیستم در دو حالت فعال و غیرفعال، شبیهسازی و با یکدیگر مقایسه میشود که نتایج بدست آمده، عملکرد مطلوب سیستم تعلیق را در حالت فعال و در حضور عدم قطعیت جاده، نشان میدهد.
کلید واژگان
کنترل لغزشیکنترل مقاوم
انتگرال مرتبه کسری
چترینگ
سیستم تعلیق خودرو
الگوریتم بهینه سازی ازدحام ذرات
کنترل فعال خودرو
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار، مهندسی برق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد، گناباد، ایرانکارشناسی ارشد، مهندسی برق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد، گناباد، ایران




