مدلسازی و تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژی یک موتور توربوجت بدون پس سوز
(ندگان)پدیدآور
پیرکندی, جاماسبمحمودی, مصطفیحسنی فر, محمد رضاامیان, محمدنوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحلیل اگزرژی میتواند مقدار واقعی اتلاف انرژی و یا به عبارتی ناکارآمدیهای ترمودینامیکی را برای هر یک از اجزای یک سیستم تعیین نماید. در این تحقیق با مدلسازی و تحلیل ترمودینامیکی و اگزرژیک یک موتور توربوجت بدون پسسوز به ارائه دادهها و بیان راهکارهایی جهت بهبود عملکرد آن پرداخته شده است. جهت مدلسازی مساله یک کد کامپیوتری در نرمافزار متلب نوشته شده و اعتبارسنجی مساله نیز با نرمافزار جیاسپی انجام شده است.بررسی نتایج نشان میدهد که با افزایش ارتفاع پروازی هواپیما از سطح دریا تا ارتفاع 11کیلومتری، در نسبت فشار کمپرسور برابر 40 میزان راندمان اگزرژی از 61/59% به 38/63% ارتقا مییابد. در محدوده دمایی 93- تا 47 درجه سانتیگراد بازده اگزرژیموتور توربوجت میتواند از 97/51% تا 78/50% تغییر کند. این بدان معنی است که اگر پرواز هواپیما در هوای خنک انجام شود، میتوان بدون اعمال بهینهسازی ترمودینامیکی در موتور، بازده اگزرژی آن را ارتقا داد. نتایج دیگر نشان میدهد افزایش سرعت پروازی هواپیمااز 50 تا 300 متر بر ثانیه و در دمای احتراق 1850 کلوین، بازده اگزرژی آن را از 05/51% به 53/57% افزایش میدهد.
کلید واژگان
موتور توربوجتتحلیل اگزرژی
تولید آنتروپی
پیشرانش هوایی
توربین گازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-06-221398-04-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایراناستادیار، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
دانشجوی دکتری، مجتمع دانشگاهی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران




