بررسی اثر سرعت و کارکرد موتور XU7JP/L3 روی پدیدۀ نشتی در حالت موتورگردانی با سوخت
(ندگان)پدیدآور
عبدی اقدم, ابراهیمزمزم, افشیننوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
وجود لقی بین سیلندر و پیستون و اختلاف فشار بین بالا و پایین پیستون، جریان از میان شکافهای بین آنها را سبب میشود که به آن نشتی میگویند. این پدیده سبب افتفشار و دمای سیلندر شده و استقرار مقداری مخلوط نسوخته در این شکافها میتواند باعث عدم استفادۀ مناسب از آن در سیکل احتراقی شود و تأثیر منفی روی عملکرد موتور بگذارد. در کار حاضر از یک مدل شبیهساز ترمودینامیکی نشتی موتور که قبلاً درحالت موتورگردانی تأیید شده است برای پیشگویی و بررسی نشتی موتور XU7JP/L3 با تغییر سرعت و کارکرد موتور استفاده شده است. برای اعمال تغییرات هندسۀ نشتی با کارکرد به مدل، اندازهگیریهایی در دو کارکرد 70000km و 200000km موتور انجام و پساز اصلاحات لازم استفاده شد. نتایج حاصله نشان میدهد که ابعاد هندسی نشتی با افزایش دما و کارکرد آن بیشتر میشود. همچنین با افزایش کارکرد موتور میزان نشتی سیلندر افزایش چشمگیری مییابد، بهطوریکه در کارکرد 200000km میزان نشتی به بیشاز 4 برابر موتورنو میرسد و مقدار جرمنشتی از رینگدوم تراکم در کارکردهای 70000km و 200000km بهترتیب تقریباً 7 و 15 برابر مقدار مربوط به موتورنو میشود.
کلید واژگان
نشتیموتورگردانی
XU7JP/L3
کارکرد
موتور
ترمودینامیک
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-01-211397-11-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی گلپایگان، گلپایگان، ایران




