• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 48, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 48, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روش‌های بهینه‌سازی وزن گیربکس اصلی هلیکوپتر آگوستا

    (ندگان)پدیدآور
    وکیلی تهامی, فریدرسولیان, اکبرسعادتمند هاشمی, ساناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.237 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی کامل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه یکی از مقوله‌های مهم در علوم مهندسی، بهینه‌سازی طرح‌های جدید به‌منظور رقابت در عرصه‌ی بازار صنعتی می‌باشد. در صنایع هوافضا، وزن و عمر قطعات از معیارهای بسیار مهم طراحی می‌باشند. به‌عنوان مثال، مسئله بهینه‌سازی وزن گیربکس اصلی هلیکوپترها، توأم با عملکرد و عمر خستگی قابل قبول آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در این پژوهش، پارامترهای طراحی گیربکس اصلی هلیکوپتر آگوستا، با استفاده از سه روش مختلف بهینه‌سازی الگوریتم ژنتیکی (GA)، اجتماع ذرات (PSO) و جستجوی گرانشی (GSA) تعیین شده‌اند. تابع هدف مسئله، جرم چرخدنده‌ها با قیود مختلف مبتنی بر محدودیت‌های هندسی می‌باشد. ضرایب اطمینان خستگی نیز مطابق روابط آگما (AGMA) در نظر گرفته شده‌اند. متغیرهای طراحی موجود شامل عرض چرخدنده‌ها به‌عنوان پارامتری پیوسته و مدول عمودی آنها به‌عنوان پارامتری گسسته می‌باشند. هرچند مقایسه‌ی نتایج بهینه‌سازی، حاکی از موفقیت هر سه روش در کمینه‌سازی حدود 23 تا 27 درصدی وزن گیربکس نسبت به‌طرح صنعتی موجود هستند اما الگوریتم جستجوی گرانشی نه‌تنها بهترین جواب بهینه از نظر وزن را به‌دست می‌دهد، بلکه بیشترین سرعت همگرایی را نیز داشته است.
    کلید واژگان
    بهینه‌سازی وزن
    خستگی
    گیربکس هلیکوپتر
    الگوریتم ژنتیکی
    الگوریتم اجتماع ذرات
    الگوریتم جستجوی گرانشی
    خزش، خستگی و شکست

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-10-23
    1397-08-01
    ناشر
    رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیک
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
    دانشجو‌ی دکترا، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
    دانشجوی کارشناسی‌ارشد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

    شاپا
    2228-5148
    URI
    https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_8213.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106976

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب