مطالعه عددی پدیده سرج با مدل توربولانسی k-εدر کمپرسورهای جریان محوری
(ندگان)پدیدآور
جهانبخشی, اکرماحمدی ندوشن, افشیننوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
کاربرد کمپرسورهای محوری در فرآیندهای آیرودینامیکی به علت وجود ناپایداری جریان سیال در دبیهای جرمی کم، محدود است. از جمله این ناپایداریها پدیده سرج است. در کار حاضر تحلیل سه بعدی غیر دائم معادلات ناویر استوکس به کمک نرم افزار فلوئنت در توربوماشینهای چند مرحلهای با استفاده از مدل توربولانسی (k −ε) و نوع SKEمطالعه شده است. نتایج نشان دادند این مدل در مقایسه با انواع معمولی، برای مسائل توربوماشینها دارای دقت بهتر و نرخ همگرایی سریعتری است و در بررسی رفتار سیستم تراکمی برای نقاط عملکرد متفاوت کمپرسور، هنگام بروز پدیده سرج و تغییرات نوسانات فشار و دبی جرمی با گذشت زمان، دقت قابل قبولی دارد. به طوریکه نرخ متوسط دبی جرمی محاسبه شده برای روتور ناسا ۶۷ در مطالعه حاضر و مدل SKE برابر (kg/s) ۲۳/۳۴ است و دادههای آزمایشگاهی مقدار (kg/s) ۶۱/۳۴ را نشان میدهد. همچنین مشخص شد که در شرایط سرج با افزایش دور طراحی نوسانات کاهش زیادی خواهند داشت.
کلید واژگان
کمپرسور جریان محوریمطالعه عددی
پدیده سرج
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-10-231397-08-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایراناستادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران




