• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 48, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز
    • دوره 48, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثرات پاشش چندگانه سوخت بر کاهش میزان آلاینده ها و افزایش بازده موتورهای دیزلی

    (ندگان)پدیدآور
    گوران, علیمحبی, رسولامیری دلوئی, امین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.094 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی کامل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در این مطالعه راهکار پاشش دومرحله‌ای سوخت به‌عنوان یک روش مؤثر برای کاهش همزمان آلاینده­های دوده و اکسیدهای نیتروژن و همچنین افزایش راندمان موتور مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیه­­سازی عددی احتراق از نرم‌افزار AVL FIRE بهره گرفته ‌شده است. موتور مورد مطالعه، موتور دیزلی پاشش مستقیم OM-355 مرکز تحقیقات موتوری شرکت ایدم تبریز در نظر گرفته ‌شده است. نتایج حاصل از شبیه‌سازی نشان می‌دهد که در تزریق دومرحله‌ای سوخت، فشار و دمای متوسط محفظه احتراق در طرحی که در آن 70% سوخت در مرحله اول و 30% مابقی سوخت در مرحله دوم پاشیده می‌شود، بیشتر است. بهترین عملکرد به لحاظ کاهش میزان آلاینده دوده و آلاینده اکسیدهای نیتروژن به ترتیب مربوط به طرح‌هایی است که در آن‌ها 90% و 70% سوخت در مرحله اول پاشیده می‌شود. در نظر گرفتن فاصله زمانی 20 درجه میل‌لنگ برای شروع مرحله دوم می‌تواند باعث بهینه شدن فرآیند احتراق و کاهش میزان آلاینده‌های موتور گردد.
    کلید واژگان
    موتور دیزل پاشش مستقیم
    پاشش چندمرحله‌ای سوخت
    OM-355
    دوده
    اکسیدهای نیتروژن
    مدلسازی و شبیه‌سازی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2018-07-23
    1397-05-01
    ناشر
    رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیک
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم و تحقیقات بوشهر، بوشهر، ایران
    استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
    استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

    شاپا
    2228-5148
    URI
    https://tumechj.tabrizu.ac.ir/article_7900.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/106929

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب