اثرات پاشش چندگانه سوخت بر کاهش میزان آلاینده ها و افزایش بازده موتورهای دیزلی
(ندگان)پدیدآور
گوران, علیمحبی, رسولامیری دلوئی, امیننوع مدرک
Textپژوهشی کامل
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مطالعه راهکار پاشش دومرحلهای سوخت بهعنوان یک روش مؤثر برای کاهش همزمان آلایندههای دوده و اکسیدهای نیتروژن و همچنین افزایش راندمان موتور مورد بررسی قرار گرفته است. برای شبیهسازی عددی احتراق از نرمافزار AVL FIRE بهره گرفته شده است. موتور مورد مطالعه، موتور دیزلی پاشش مستقیم OM-355 مرکز تحقیقات موتوری شرکت ایدم تبریز در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی نشان میدهد که در تزریق دومرحلهای سوخت، فشار و دمای متوسط محفظه احتراق در طرحی که در آن 70% سوخت در مرحله اول و 30% مابقی سوخت در مرحله دوم پاشیده میشود، بیشتر است. بهترین عملکرد به لحاظ کاهش میزان آلاینده دوده و آلاینده اکسیدهای نیتروژن به ترتیب مربوط به طرحهایی است که در آنها 90% و 70% سوخت در مرحله اول پاشیده میشود. در نظر گرفتن فاصله زمانی 20 درجه میللنگ برای شروع مرحله دوم میتواند باعث بهینه شدن فرآیند احتراق و کاهش میزان آلایندههای موتور گردد.
کلید واژگان
موتور دیزل پاشش مستقیمپاشش چندمرحلهای سوخت
OM-355
دوده
اکسیدهای نیتروژن
مدلسازی و شبیهسازی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
رئیس دانشکده فنی مهندسی مکانیکUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علوم و تحقیقات بوشهر، بوشهر، ایراناستادیار، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران




